Hustruns kemikalier rent explosiva

7140-576


Acetonperoxids kemiska namn är
3,3,6,6,9,9-hexametyl-1,2,4, 5,7,8-hexaoxacyklononan. Så går det till enligt Wikipedia.


I dag är TATP på allas läppar och i var mans mun efter bombmisstankarna i Oskarshamn.

Man kan tydligen blanda ihop denna explosiva brygd med hjälp av frugans hårblekningsmedel och lite aceton, som hon har att rengöra naglarna med - inte undra på att hon är explosiv i bland.

Wikipedia ger oss blandningen för hemmabruk:

- Acetonperoxid kan syntetiseras med saltsyra, väteperoxid och aceton, kemikalier som finns i en vanlig färghandel, vilket har gjort att det är populärt bland spänningssökande ungdomar. Detta leder regelbundet till både skadegörelse och svåra olyckor där bombmakarna själva drabbas.

När jag var i sprängämnesåldern, alla friska ungdomar av manligt kön har en sådan period, användxe vi klorex och socker. Vi gjorde en blandning, lade den i ett plåtrör som var ganska tjockt, stack in en stubin och tände på - jäklar vad det small.

Vi blandade eget svartkrut och brände av, vi plockade blindgångare på ett övningsfält, överhuvudtaget allt som exploderade var hur roligt som helst, vi körde moped utan hjälm, mopparna lyckades vi få upp i 80 km i timmen innan de skar ihop, allt som small, gick fort och var farligt var det vi ägnade oss åt - det var en ljuv ungdomstid. Vi överlevde allihop - bara en som jag vet blev kriminell och hamnade på Kumla, men han var ändå en hygglig prick, som försökt sig på ett bankrån med de sprängämneskunskaper han tillägnta sig under våra tonår.

I Aftonbladet läser jag att de båda män som anhållits i Oskarshamn är oskyldiga; det kan man veta eftersom mamman till den ene säger så här:

- Han måste vara oskyldig, han har visserligen gjort sig skyldig till misshandel, men nu är han min lille plutt igen.

Etniska svenskar: De som anhållits misstänka för att ha infört sprängmedel på OKG:s område sägs vara etniska svenskar, det sades i stats-TV två gånger till och med,

- de misstänkta är etniska svenskar,

- de misstänkta är etniska svenskar.

Varför skulle nu detta understrykas två gånger, är inte detta en slags omvänd rasism?

Vad är för övrigt en etnisk svensk, hur många led tillbaka måste till för att vara en etnisk svensk, om man har en dansk far, en svensk mamma, född i Norge, men alla bor i Alingsås och själv är du född på BB där, om det nu inte är nedlagt, är du då en etnisk svensk.

Finns det etniska finnar - är jag en etnisk Värmlänning?

En etnisk norrman begick ett väpnat rån, stoppades av en etnisk serb, som blev hjälte, därefter kom polisen varav två var etniska svenskar, en etnisk dansk samt den siste som var etnisk irakier.

-----------------

Citat:

- Some seem to believe that we should negotiate with the terrorists and radicals, as if some ingenious argument will persuade them they have been wrong all along. We have heard this foolish delusion before. As Nazi tanks crossed into Poland in 1939, an American senator declared: Lord, if I could only have talked to Hitler, all this might have been avoided. We have an obligation to call this what it is -- the false comfort of appeasement, which has been repeatedly discredited by history.

George W Bush i Knesset.

----------------

Hemvärnet

Inom alliansen växer kritiken mot regeringen skriver SvD i dag med en märklig formulering - jag trodde alliansen var regeringen, kallas den inte alliansregeringen, eller hur?

Kritiken som växer gäller planerna att halvera hemvärnet till 16 000 man för att spara pengar.

Sakta i backarna, inget behöver göras åt hemvärnet eftersom det till följd av den slopade värnplikten inom några år kommer att inte bara halveras utan hemvärnet försvinner sannolikt helt - hemvärnet, och det vet alla utom Tolgfors, består av soldater som gjort värnplikten tillsammans och som därefter förblivit goda vänner - de möts på nytt inom hemvärnet.

Det är ju ganska ironiskt att en person som jag har samma inställning som vänsterpartiet : bibehållen allmän värnplikt, bygdeförband och inga militära äventyrligheter tillsammans med EU:s nya imperiestyrka.

------------------

Toppmatch

I går kväll såg ni väl matchen mellan MU och Chelsea - en toppmatch, vilket spännande spel, inget feglir här inte. Jag har Viasat, därför kan jag se en sådan match.

Viasat är en mäktig TV-firma, eller vad man skall kalla det. Häromdagen var hela TV:n svart, inte ett enda program funkade. Jag ringde Viasat och frågade vad som hänt.

- Du har inte betalt räkningen, sade damen. (Det hade vi gjort, men det blev nåt trassel).

- Men ni kan väl inte stänga av TV1 och TV2 och TV4, dom betalar jag ju licens för.

- Betalar man inte stänger vi av allt, sade damen.

Viasat kan alltså sitta i Stockholm och stänga ner allt TV-tittande - ett skänt mål för terrorister med en flaska TATP.

Kommentarer
Postat av: Lennart

BOMBER OCH GRANATER.
Visst var det spännande med svartkrut mm. Vi hade även en mindre tillverkning av bommulskrut.

2008-05-22 @ 08:31:56
Postat av: Skånepåg

Tydligen finns det en och annan politiker med en viss tankeförmåga. Observera slutklämmen: "behovet av nationella skyddsstyrkor snarare ökar." Vad kan detta månntro bero på?

"Alla partier kritiserar ÖB-förslag.

ÖB:s förslag att halvera antalet soldater i hemvärnet kritiseras av försvarspolitiker i alla riksdagspartier. Det framgår av en rundringning som Svenska Dagbladet har gjort.

Att halvera hemvärnet är orimligt. Det är det billigaste vi har i försvaret, säger försvarsutskottets ordförande Anders Karlsson (s) till tidningen. Allan Widman (fp) tycker att det slår mot insatsförmågan utan att ge något ekonomiskt utbyte och Staffan Danielsson (c) anser att behovet av nationella skyddsstyrkor snarare ökar."

2008-05-22 @ 11:35:27
Postat av: Religösa judar attackeras av sionister - video

Undrar om dumhuvudet Bush klarar av att skriva sin efen namnteckning?

http://www.liveleak.com/view?i=163_1188162131

2008-05-22 @ 12:03:46
Postat av: Carl Norberg

Nåja nu skall vi nog inte överdriva den realpolitiska förståelsen inom politikerskrået.

Maken till den rådande marionetteatern har inte förevarit under den Svenska historiens gång.

Med ett rådande dollarspris på 135 $ per fat, och det historiska utvecklingsförloppet till hit i perspektivet, så kan man nog citera Torgny Segerstedt vad avser detta och dennes syn på utrikesminister Gûnther.

"1945-02-22 G.H.T.
Ett folk lär ha den regering den förtjänar. Om det håller streck kunna vi alltså studera vår nationella egenart genom att giva akt på de män som äro bänkade kring rådsbordet. Hr Günther (utr.min.) som exponent för svensk lynnes art bör kunna hålla alla frestelser till nationell högfärd borta från oss.
Han har följaktligen en stor uppgift att fylla beträffande vårt nationella självmedvetande."

2008-05-22 @ 12:09:25
URL: http://http://blogg.aftonbladet.se/23930
Postat av: lasse

Jo, hemvärnet är billigt men folket måste kunna rekryteras från något. Detta "något" har tills för några år sedan varit 40 000 grundutbildade soldater per år men dagens grundutbildning kommer inte att räcka till.

2008-05-22 @ 12:38:12
Postat av: Lasse

Att media trycker på att de misstänkta är "etniska svenskar" beror säkert på att man vill undvika att gynna främligsfientliga krafter.
I nyhetsrapporteringen kan "svensk" betyda att vederbörande vistats i Sverige längre eller kortare tid.
"Etnisk svensk" betyder att personen är född i Sverige av föräldrar som också är födda i landet.

Annars brukar man säga att den som är svensk som själv anser sig vara det. Jag tycker det är utmärkt definition.
Henke Larsson anser sig vara svensk men Zlatan gör det tydligen inte.

2008-05-22 @ 13:10:01
Postat av: sdf

Lasse har naturligtvis rätt. Media talar om "etniska svenskar" därför att ingen bonnjävel ska få för sig att det rör sig om "svenskar" d.v.s. allt från värmlänningar till papperslösa araber.

2008-05-22 @ 14:31:31
Postat av: värnplikten behövs

Mmmm,det blir allt tydligare att värnplikten behövs.
Malajer samt manliga och kvinnliga kärringar i försvarsberedning o annorstädes i politiken vänder snabbt kappan efter vinden.Det är ju enda sättet för den som inte begriper något själv.
Fjollfars spelar ju i en division för sig själv.I dagens utfrågning i riksdagen överträffade han sig själv då frågan om nordiskt försvarssamarbete dök upp.
Han nappade genast och orerade vilt om hur ekonomiskt det skulle bli."Ja då kan vi ju sätta färg och form på tavlan och ge bilden ett innehåll..." etc. Han gick på som en berusad väckelsepredikant tydligen i hopp om att inte få några frågor om den taktiska och strategiska nyttan av ett sådant samarbete.

Det är ingalunda så att en försvarsminister enbart skall ha kunskap om ekonomiska förhållanden.Då kan vi lika gärna anställa en kamrer.

Riksdagen ser understundom ut som en revyscen eller snarare stand up comeddians club.
Man får väl trösta sig med att de vill så väl fast det ofta blir så fel...
Också har de bra betalt för att bli kritiserade.
Det är befolkningens skyldighet och privilegium.Att en och annan träffande benämning skapas på de värsta syndarna hör till och är dessutom oundvikligt.Demokrati i sin prydno.

2008-05-22 @ 15:16:23
Postat av: Skånepåg

sdf

Nu var du lite elak: "Lasse har naturligtvis rätt. Media talar om "etniska svenskar" därför att ingen bonnjävel ska få för sig att det rör sig om "svenskar" d.v.s. allt från värmlänningar till papperslösa araber."

Värmlänningar! Den piken var väl avsedd för Kurt antar jag!

2008-05-22 @ 16:42:54
Postat av: sdf

Ingalunda, jag bara försökte vitsa till det faktum att folk börjar lära sig vad "svensk" betyder i media. Den gamla betydelsen av svensk var allt från värmlänning till skånepåg.

2008-05-22 @ 16:55:23
Postat av:

Angaende "de misstänkta" och den marxistiska journalistkarens propaganda. Tva olika grupperingar kan tänkas hitta pa sadana attentat 1) importerade muslimer och 2) Vänsterextrimister. Bada grupperna skyddas aktivt av kommunisterna som styr media. Den första gruppen pga utan den importen o deras röster är det gonatt med makten för vänstern. Den andra gruppen skyddas pga det är ju "de själva" o deras egna barn (+en del importerade kommunister förstas). Nu lugnar media alla med att det minsann inte var skyddsgrupp 1. Tror nagon att de kommer att tala om att det handlar om skyddsgrupp 2. Ha Ha Ha, hall inte andan o vänta pa det. En tankelek. Antag att media kunde bevisa att "männen" ens fikat fikat med en Sverigedemokrat. Gissa sedan hur media porträtterat saken. Minst namn o bild pa SD ledaren o de inblandade. Direkt.

2008-05-22 @ 17:18:13
Postat av: Mats

Tusan, jag fick bara upp min Husquarna Novolette i 70... Hur bar du dej åt?

2008-05-22 @ 19:27:18
Postat av: Släppta men...

..misstankarna kvarstår.
Då är det väl bara att åka hem och aktivera detonatorn kan man anta.
Hur fasen kan man släppa dem som är misstänkta för kärnkraftssabotage?
Tills saken är utredd borde väl myndigheterna hålla kvar de misstänkta?
Detta kan bara hända i AB Sahlin &Reinfeldt!
Det räcker med en enda uppringning på mobiltelefon så skulle skiten smälla av!

2008-05-22 @ 19:34:18
Postat av: Tore

Jag har också haft ViaSat. Samtidigt har
jag CanalDigital. Att ha ViaSat tyckte vi
var onödigt, så denne sa vi upp!. Aldrig
några problem med CanalDigital. Betalar
via nätet, och "bommade" en månad. Den betalades månaden efter utan problem. Numera har vi autogiro, smidigt
och bra. Dessutom har vi fått "trean" nu-
mera också i "Canalen"...

Det är bra att de har bra koll, i kärnkraft-
verken numera. Men de kunde ju vara lite mer "restriktiva" med ljudförbin-
delsen till tidningsliteraturen, och inte gapa så stort, förrän faktum råder. Detta kan ju aktivera riktiga sabotörer att verkställa sina planer.
Konstgödning blandat med diesel, var väl
det som UMA-bombaren i Oklahoma an-
vände. Sprängmedel kan idag produceras av olika kemikalier, precis som amfetamin och annat "knark" görs. Idag har verkligen tullare och polis bråda
dagar, förutom alla bankrån som nu föreligger...

Den yngling som inte "trimmat" sin moped är väl inte född. Själv hade jag
Zündapp som favorit. Den första plockade försäljaren själv bort, pluggen alltså. Den andra inköptes en sådan färdigtrimmad cylinder och kolv, så den-
ne var ett riktigt fartmonster. Man låg bakom "långtradarna" när man körde mellan städerna, då man var ute på friarstråt. Varmt och skön där-bakom!:)
Hörde nyligen, att mopeder med hastighet på 140 km/tim noterats...

"Ingen vis man, har någonsin önskat att
han vore yngre", eller hur...

2008-05-22 @ 20:16:48
Postat av: värnplikten behövs

Hehe, ja jag hade en Monark med Ilo-motor.
Först borrade jag ett extra hål i "luftrenaren".Sen köpte jag ett justerbart munstycke.Slutligen borrade jag upp såväl förgasare dom cylinder...Sen tog jag helt bort luftsilen och plastburken och band fast en bit av morsans nylonstumpor för hålet.
Fast jag drevade aldrig den moppen.Men däremot experimenterade vi med metanol o annat för att efterlikna speedwayförarna.
Jag måste också ge en eloge till Zumdappmopparna.De var synnerligen råstarka o stabila.Men du var väl en "stor luns" redan på den tiden,Tore?

2008-05-22 @ 20:39:23
Postat av: Tillägg

Inte Zumdapp..haha,Dumzapp kanske..nähä..du vet vad jag menar,lök!

2008-05-22 @ 20:41:49
Postat av: Tore

På den tiden hade vi en s k "Arbetsbok
för Minderårig". På den unga tiden, åkte
klassen ut till bönderna, och plockade potatis, på skoltid. Som 14 åring var jag 176,5 cm lång, och vägde 58 kilogram.
Det året började jag i Handelsskola. Som 16 åring var jag 189 lång och 73
kilo. Jag mönstrade till I 16 som befäls-
elev, men hade sökt till Flygvapnet, min
stora "pojkdröm"! Som volontär hade jag en längd på 192 cm samma som nu,
(tror jag) och en "idealvikt" på 75 kilo- gram som jag hade som "idrottsman" och "krigare"...

Nog såg man ut som en "gräshoppa"
på denne moped som 15 och 16 åring.
Den första hade ett underbart motorljud
som påminde om gamla Ford Mercury v8
to mig eller ej!...

"Tillägg" gör sig rolig på Zündapp, då han är besviken över att aldrig fått äga
"mopedernas Rolls Roy". En sådan kunde man köpa, bara man arbetade, svårare än så vart det inte, på 50 talet...

"Ingen älska livet mer än en gammal man"...

2008-05-22 @ 23:11:07
Postat av: Mats

Jo, Ilo-motorerna var bra, fast Zündapp var ännu bättre. Men man ska inte underskatta de svenska motorerna. Under en period hade jag en "däcknötare", dvs påhängsmotor eller utombordare för cykel. Minns inte märket, men den var svensktillverkad. För att använda den gjorde man så, att man tog bort främre stänkskärmen på cykeln och monterade motorn, med inbyggd tank, på röret som gick upp till styrstången. Motorn hade en gummirulle som låg an mot framhjulet och som drev framhjulet. Gasreglaget satte man antingen på styret eller på ramen. Det fanns ett handtag på motorn som fungerade som koppling. För att starta så cyklade man på och tryckte med handtagets hjälp motorns gummirulle mot framhjulet. Om Försynen så ville, så startade motorn med en knall. Det gick som bara den, man kom lätt upp i drygt 50 utan att behöva trimma eller nåt. Trafikpoliserna brydde sej inte om detta, däremot ville de gärna provköra. Motorn var nära nog museiföremål redan när det begav sej, dvs kring 1967-68.

2008-05-23 @ 06:54:50
Postat av: Tobbe

Var det något speciellt med de anhållna i Oskarshamn? Ja, det var det nog, annars hade de inte anhållits. Gissa vad.

2008-05-23 @ 07:53:42
Postat av: Skånepåg

Mats

Utombordaren till en cykel var mycket vanlig i Danmark. Kallades för knallert, vilket betyder moppe på svenska.

Har ingen aning om vem som var tillverkaren.

2008-05-23 @ 09:14:36
Postat av: James

Vet inte om han var så etnisk svensk som dem sa...
"Marino har två vuxna barn men lever ensam. Han flyttade från Kroatien till Sverige när han var tolv år. Han har under delar av livet haft det trassligt och dömts för flera brott"

Tja, så är det.

/James


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: