Jihad: Måste vi alla döden dö?

7140-539

Expo, se hit. Jag citerar Koranen om Det Heliga Kriget.
Vill det sig illa kan detta vara islamofobi och då bör jag och
alla bloggläsare in i ert åsiktsregister.
En åsiktsregistrator får inte ligga på latsidan, nej,
i måste han ligga.

Koranen är liksom alla andra heliga skrifter motsägelsfull och man vet inte riktigt vad som gäller. Detta är vad Koranen har att säga om det heliga kriget, Jihad.

Skall alla otrogna dödas, det vill säga vi kristna, buddhister och tocket pack, eller kan vi få leva?

Läs själva.

Har Bibeln någon passage där det sägs att alla som ej tror på denna skrift skall dödas?

----------------

Vad ska man bli upphetsad över i dag? Tibet och OS?

Jag blir alltid misstänksam när hela uppropsvänstern rusar åt ett håll och med samma skri hojtar: Befria Tibet!

Ett land styrt av munkar? Är det bättre? Jag vet inte. Är Dalai Lama helig? Är han utvald, har han inga fel, är han en född gudom, vem har valt honom? Får man röra vid honom?

Jag vet ingenting om Tibet och jag har därför ingen åsikt, men alla tidningar och TV består nu enbart av Tibetexperter, var kom de ifrån så plötsligt?

Alla länder har väl rätt att skapa sin egna helveten, men munkvälde...

En bild på ett äpple i Mugabes trevna hemland hade en prislapp på sig : Fem miljoner kr! Jag såg det själv i TV och jag undrar om det inte var bättre under Ian Smith - dessutom undrar jag hur många miljarder denne galning fått i ulandsbistånd från oss - jag tror att det är minst tre miljarder. Har ni sett vilken töntig mustasch Mugabe har, som en liten Hitlervariant under näsan. Mugabe ser oförskämt pigg ut för att vara 84 år. Tio år till kan han nog orsaka mer helvete för folket.

Ska man bli upphetsad över att man inte får tala i mobilen när man kör bil?

För min egen del kan jag säga att som förare med mobil är jag helt livsfarlig. När det ringer vet jag aldrig var telefonen är och börjar därför leta frenetiskt efter den, var gång är det nära att jag drattar i diket.

Mobil och bil, cd-spelare och radio är livsfarligt, särskilt allt på en gång, vilket händer när man kör. Man kan installera en liten TV också har jag sett, sedan måste man ha koll på fartkameravarnaren, sätta ner värmen och hålla utkik framåt - omgiven av så mycket elektronik och nästan galen tar jag mig fram i 120 knutar - se upp.

-----------------

Citat:

I det nedanstående instämmer jag helt:

Fred i Mellanöstern
Utrikesminister som skämmer ut Sverige

Under sitt besök i Israel/Västbanken har utrikesminister Carl Bildt i en radiointervju med Cecilia Uddén, Sveriges Radio P1
www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1095347

sagt att det går att uppnå fred utan Benjamin Netanyahu på samma sätt som man kan nå fred utan Hamas.
Netanyahu är ordförande i Likud som är ett högerparti.
Han var tidigare statsminister i Israel (juni 1996 ? juli 1999).

Carl Bildt har svårt att skilja på ett demokratiskt parti som verkar för fred och säkerhet på sitt sätt och en terrororganisation. Han är dessutom okunnig i Mellanösternfrågor, enligt Salman Shuval, fd Israelambassadör i USA.

Genom ett sådant smaklöst uttalande som inte passar i diplomatiska kretsar lyckas Bildt väcka ilska i Israel och bland många i Sverige.

Även om han har kritiska budskap till Israel bör han avhålla sig från att personligen jämföra en oppositionsledare i Israel med terrorister.

Vi uppmanar Bildt att be Benjamin Netanyahu om ursäkt.

Oded Meiri
Ordf.
Fred i Mellanöstern







Kommentarer
Postat av: Info

VAD SKA MAN BLI UPPHETSAD ÖVER IDAG?

Vad ska man bli upphetsad över idag. Tja, låt se, om inte också du, i likhet med många andra bloggare igår och i förrgår, kan bli en smula upphetsad över det senaste, statsfeministiska utspelet här i Bror Duktig-landet. För övrigt redan citerat i flera utländska nyhetsmedier.

Jag tänker på förre JÄMOs, numera socialdemokraternas genuspolitiske talespersons, Claes Borgströms uttalande i Svenska Dagbladet, där han krävde, att straffet för 1 st. "sexköp" mellan vuxna individer ska höjas till ÅTMINSTONE ett års fängelse, ovillkorligt och utan avseende på omständigheterna.

Beatrice Ask och med henne alliansen lär i hemlighet redan förbereda en lag, som tillgodoser Borgströms önskemål. Många bloggare har redan kommenterat saken.

SEXKÖP I BROR DUKTIG-LANDET (klicka på den lilla bilden):

http://www.malmgrenpaintings.se/You_lola_delsida2.htm

BORGSTRÖMSK APOSTEL PÅ VÄCKELSETURNÉ I SYDÖSTASIEN (klicka på den lilla bilden):

http://www.malmgrenpaintings.se/Spirit_Of_Pat_Pong_delsida.htm

F.ö. tar din landsman Thoralf Alfsson just nu på sin blogg upp en del omständigheter, som åtminstone för en normal person ter sig upprörande.

2008-04-10 @ 09:00:29
Postat av: Ingeborg

Är det ingen som tycker det är egendomligt att Israels representanter inte fick vara med i riksdagen då det var dialog om jämlikhet och mänskliga rättigheter. Var står egentligen våra riksdagsmän. Svenska folket anklagas för att vara nazister medan våra riksdagsmän oavsett parti verkar satsa på Hamas och palestinierna. Vilka är det som vill utrota judarna? Knappast svenskarna utan det är muslimerna. Så, varför tar vi då hit muslimerna?

2008-04-10 @ 09:54:35
Postat av: lasse

Härliga Sverige.
Om du något berusad faller för locktonerna från en förförisk varelse som för en blygsam summa lovar dig en stunds himmelrike så vet att du vid upptäckt kommer att bli inlåst i minst ett år! Hon eller han som erbjöd dig himmelriket kommer inte att straffas utan ses som ett offer.
En knarklangare som erbjuder samma himmelrike kommer att bli inlåst och titta med häpen förvåning på hur det kan komma sig att en säljare av en viss substans ses som en skurk medans den andra säljaren av ett visst föremål ses som ett offer.

2008-04-10 @ 09:59:40
Postat av: AWSvensson

Vän av ordning poängterar att i Zimbabwe har man dollar , att man hade det bättre kan bara referera till ett TV inslag när man intervjuade Ian Smith och det kom fram en neger och helt spontant förklarade att vi hade det bättre under din tid.Detta var 90-tal så jag tror inte det blivit bättre sen dess.

2008-04-10 @ 10:01:48
Postat av: salasso

Ingeborg: Ganska enkelt. Arafat sade en gång, under den tiden då Sovjet stödde honom med vapen och pengar, att han var socialist.
Att USA samtidigt stödde Israel är ingen hemlighet och då blev det alltså naturligt att svenska "progressiva" satsade all sin prestige på att bekämpa Israel, "sionismen" och därmed "USA-imperialismen".
Den som i dag vågar säga något positivt om den enda demokratien i MÖ, Israel, riskerar att stämplas som "nyliberal", "bombhöger" eller ännu värre "anhängare av Bush".

2008-04-10 @ 10:10:15
Postat av: sdf

Rhodesias svarta befolkning hade det definitivt bättre under Smith än Zimbawes under Mugabe. Bara sanningen, inget försvar för rasism - kan ni förstå att båda sakerna kan gälla samtidigt ni oändligt korkade vänstermänniskor.

2008-04-10 @ 10:16:49
Postat av: sigge

Väl skrivet Kurt.
Fyra gatstenar av fem möjliga!

2008-04-10 @ 10:38:44
Postat av: medicinalstyrelsen

Slöddret talar för sig.
.
En Sverigedemokrat som sitter i Lunds kommunfullmäktige har utsatts för hot och skadegörelse och natten till lördagen den 5 april blev trappuppgången till hans tidigare bostad i centala Lund vandaliserad till oigenkännlighet. Som vanligt är det AFA som har visat sin begåvning att argumentera.
.
arikel: http://sydsvenskan.se/lund/article314070.ece
bild: http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00123/sd_123803a.jpg

2008-04-10 @ 12:45:54
Postat av: ln

HALLÅ! Finns det någon exegetiker i läsekretsen?
Tokbeduinen Mohammed tycks ha haft svårt med att hålla reda på om han själv är Mohammed eller om han är Allah. Eller var det hans efterföljare som saknade urskiljningsförmåga?
.
*Profeten sade: En god dröm kommer från Allah och en dålig från Satan. Vem än som har sett (i en dröm) någonting han ogillar, skall spotta salivlöst (tvie) tre gånger åt vänster och söka skydd
från Satan hos Allah, varigenom intet ont skall drabba honom ity Satan kan inte uppträda i min gestalt. Vem än som sett mig i en dröm, har utan tvivel sett mig, ty Satan kan inte efterapa min gestalt.*
Sahih Bukhari, bok 87, nummer 124

2008-04-10 @ 13:04:54
Postat av: Galder

Borgström verkar bli mer och mer lik sin tokiga syster Anette Kullenberg. Låt oss slippa dem båda att framträda i media. Anette K. är väl i förhållande till sin bror ganska underhållande rolig mitt i sin dårskap. Borgström är bara tråkig - precis som Carl Bildt när han försöker sig på att vara statsmannamässig. Fast numera när jag ser honom tänker jag endast på en tokig pajas som inte vet om att han är en pajas.

2008-04-10 @ 13:57:33
Postat av: Galder

Tur man inte bor i Kalmartrakten och riskerar bli utsatt för en galen bilförare som angett sig själv - dvs Kurt Lundgren och verkar skryta om det.

Du skriver mycket underhållande och roligt men din bilkörning som du beskriver den - och det är inte första gången - är inte rolig. Jag föreslår att du målar din bil i en neonorangemetallic färg så andra vettiga bilförare blir varnade när du är ute och flänger på vägarna.

2008-04-10 @ 14:05:19
Postat av: Conservative Swede

Hela Tibet-tjafset är ju urlöjligt. Just nu befinner sig Tibet under de skyddande vingarna av ett sunt fungerande imperium (Kina); moraliskt överlägset vårt eget västerländska imperium (jag hänvisar till Fjordmans senaste artikel, till skillnad från oss utrotar inte kineserna sin egen befolkning).

Tibet är omgivet av muslimer: turkfolk, pakistanier, afghaner, m.m. Ta bort Kinas skyddande vingar och muslimerna väller in. De sprider och förökar sig tämligen snabbt och redan under detta århundrade kommer de att ha muslimska enklaver och medföljande konflikter.

Det är då USA kommer att träda in och ge bort halva Tibet till muslimerna.

2008-04-10 @ 14:38:18
URL: http://conswede.blogspot.com/
Postat av: ln

BÄTTRE ATT LÄRA KÄNNA FRAMTIDENS HERRAR FÖRE ÄN EFTER,
eller SÅDAN HERRE SÅDAN HUND.
- - - - -
Ur Khomeinis tal 1981 med anledning av Mohammeds födelse.
.
Varför läser ni bara de koranverser som handlar om nåd och inte de som handlar om att döda? Koranen lär: döda, fängsla! Varför håller ni bara fast vi den delen som handlar om nåd? Nåd är mot Allah. Mehrab ('direkt länk mellan Allah och människan') betyder plats för krig, plats för kamp. Ur olika mehrabs skall krigen träda fram liksom alla islams krig brukade träda fram ur mehrabs. Profeten brukade svärdet för att döda människor. Våra heliga imamer var alla stridsmän. Alla var krigare. De brukade svinga svärdet, de brukade döda folk. Vi behöver en kalif som kan hugga av händer, som kan skära av strupar och som kan stena folk på samma sätt som Allahs budbärare Mohammed brukade hugga av händer, skära av strupar och stena folk. På samma sätt som när han nedhögg judarna i Bani Qurayza därför att de utgjorde en hord missnöjda människor. Om profeten gav order om att bränna ett hus eller utrota en stam, så var detta rättvisa. Människors liv måste göras säkra genom bestraffning. Ty skyddet av massorna är avhängigt av dessa straffutövanden. Med endast några år i fängelse åstadkommes intet. Det måste bli ett slut på denna barnsliga sentimentalitet.
http://tinyurl.com/6mwzd5

2008-04-10 @ 17:25:24
Postat av: Tore

Nog har "de kristna" haft sina egna
"småpåvar" för att omvända till kristen-
dimen. Men detta var enskilda beslut,
och stöds inte av Bibeln.
Ett tydligt exempel, var väl Henrik VIII
av England, då han bannlystes av på-
ven i Rom i juli 1533. Efter ett år av oroligheter förkunnades den protestan-
tiska läran, och stora våldsamheter före-
kom vid omvälvningen. Henrik var f ö
känd för att avrätta sina "drottningar", på
löpande band...

"Hela uppropsvänstern" förkunnar du KL
angående Kinas anektering av Tibet. I
detta må vi skilja på invadering och en
suverän stat, eller hur. Även vänstern,
försvarade denna anektering, och dess-
utom inte ett ord om årtalet 1954, då de
anser/ansåg att Tibet var en del av Kina.
Se här:
www.aftonbladet.se/debatt/article2209129.ab
Även om jag avskyr Sveriges "Pravda",
så må jag söka olikheter i "ormboet".
En Tryggve Wennström svarade på denne Jan Myrdals debattinlägg, och som
jag ser det på ett förnufftigt sätt. Se här:
www.aftonbladet.se/debatt/article2226464.ab
"Söken i, så finnen i"!...

2008-04-10 @ 17:42:33
Postat av: Tore

"Begravningsentreprenören" Reinfeldt har
nu anklagat oss svenskar för "lata och fuskande"! Nu är det så här, att om en
"etnisk" svensk skulle fuska, så är det
domstolen som sätter ett straff. Det aktar sig vi svenskar för! som regel. Om
en s k svensk, med annan etnisk tillhö-
righet gör detta, så bedömes han som o-
förstående och därmed frias!
Om en etnisk svensk anklagas för att vara lat, avskedas han, utan "betyg"!
Om en s k "svensk" med annan etnisk tillhörighet gör samma sak, och mot förmodan skulle avskedas, kommer vår
eminenta DO, Katri Linna till undsättning,
och stora ersättningar begåvas denne late "svensk". Fy f-n, rent ut sagt. I öv-
rigt, se här, hur folkförakt har brutit ut
bland Sveriges politiker, detta avskum:
www.aftonbladet.se/debatt/article2141835.ab

2008-04-10 @ 18:21:29
Postat av: Conservative Swede

Käre Kurt,

Ohlmarks "översättning" av Koranen som du använder är en PC-version där han fullständigt godtyckligt har tagit bort de partier han tyckte var våldsamma och hatiska, och därmed framställer Islam i mer gullig dager.

På svenska finns istället översättningen av K.V. Zetterstén från 1917, som är helt komplett, men av någon outgrundlig anledning felnumrerad.

2008-04-10 @ 20:10:36
URL: http://conswede.blogspot.com/
Postat av: von Dell

ArabLeagueDay

Debatten är nu tillgänglig här:

http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx

Den egyptiska ambassadörens stötande tal börjar c:a 1/3 in i filen. Han svarar senare på frågor från golvet.

Mycket nöje !

2008-04-10 @ 22:20:40
Postat av: Sudif

Ang Zetterstéens översättning så finns den i pocketupplaga (69 kr, om jag minns rätt).

Anmärkningsvärt är att i förordet av Tord Olsson (från 2003) ber Olsson närmast om ursäkt för att Zetterstéen inte var muslim: Z arbetade "utifrån antagandet att Muhammed var Koranens jordiske upphovsman" (d v s att Gud inte dikterade för honom: sicken hädare!). Detta bör läsaren hålla i minnet, skriver Olsson, särskilt när det gäller Z:s "lärda kommentarer" som kan "verka anstötliga för en muslimsk läsare".

Olsson ifrågasätter inte Z:s sakkunskap; tvärtom menar han att översättningen är bra. T o m kommentarerna innehåller "en mängd information som är nyttig för förståelsen av Koranen" (trots sin anstötlighet).

Det är upprörande (fast inte förvånande) att ett förord till en Koranöversättning innehåller en brasklapp om att översättaren 'bara' var lärd och kompetent och inte dessutom fjäskade för islam. Amerikanarna skulle väl säga att Z brast i "sensitivity" (vilket också kallas "dhimmitude").

2008-04-10 @ 22:24:09
Postat av: Tom

Apropå att jämföra Netanyahu med Hamas: Både Bildt och Mugabe har ju varit vid rodret vid historiska ekonomiska krascher. Likhetstecken blinkar eftertänksamt, eller hur Calle?

2008-04-10 @ 23:08:54
Postat av: Steen

von Dell - finss det et direklänk til Arabförbundsdagen ?

2008-04-11 @ 01:42:34
Postat av: carin i hbg

Nej, det står ingenstans i Bibeln att icke-kristna skall dödas. Tvärtom så får alla människor del av Guds nåd. Om en muslim konverterar till kristendomen så får även han självfallet del av den nåden. Det är, som framgår, stor skillnad mellan dessa två stora religioner.

2008-04-11 @ 09:31:36
Postat av: von Dell

ArabLeagueDay

Länken jag uppgav ovan var tyuvärr inte fullständig. Här en som jag hoppas är bättre:

http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx?op=anf&anf=1110804080059539312

Egyptens ambassadör börjar c:a en tredjedel in och Hamasanhängaren c:a hälften in på filen.

Håll tillgodo.

2008-04-11 @ 13:28:20
Postat av: Nisse

VAR SAK PÅ SIN PLATS

Romesh Chander, India
Yes, we Hindus will be very happy to help pack muslims' bags, kiss them good-bye, and even pay for train fare to Pakistan and Bangladesh only; anywhere else, you will have to pay for yourself. And we Hindus will be very happy to pay for getting our Hindus/Sikhs back from Bangladesh, Malyasia and Indonesia.

Nisse Kålrot, Sverige
Vi svenskar har nog snart fått nog, vi också. Svenskar i Sverige och muslimer i Islamien.
Ingen multikulturalism, inga religionskonflikter, ingen fundamentalism, ingen särlagstiftning, ingen framtida wahabism, inga shariaidiotier, inga burkabrudar, inga böneutropare. Första kvartaler 2008 'anmäldes' 1 129 våldtäkter! För vår del är det fullt tillräckligt med att ha fåntrattarna i Livets Ord inom landets hank och stör. Dom stör ingen på riksnivå!
Muslimerna har inte kommit hit för vårt klimats skull, inte för vår naturs skull, inte för vår kulturs skull, inte för vår skull, ej heller för vår halvdana demokratis skull - jamen varför är dom här - därför att vi är så förbannat dumma att vi livnär och föder dom.

http://www.youtube.com/watch?v=tvNFjQBHVU0

http://www.youtube.com/watch?v=jN6FgDWQgwI

2008-04-11 @ 15:21:16
Postat av: ln

Kyrka & tro, 11 april.

Muslimsk fredsdialog 'nersolkad' av judehat.
Hitlers påbörjade arbete skall avslutas och Israel skall utrotas, kunde några av de 138 muslimska lärde meddela, som 'Danska Kyrkers Råd' just har tackat för en inbjudan till DIALOG. Islam skall dominera världen, Israel skall avlägsnas från världskartan och muslimerna skall göra Hitlers arbete färdigt, fick man således höra från flera av dessa lärda muslimer.
Fullt så franka uttalanden bjöds det inte på under tisdagens 'Arab League Day' i riksdagshuset i Sthlm - och tackade varandra hit och dit, fram och tillbaka, gjorde man intill och över det det löjligas gräns. Och också här tjatade man om sina DIALOGER, alla svårigheter skall lösas med DIALOGENS hjälp. Egyptens ambassadör tangerade i sina krav på 'värdlandet', dvs Sverige, det absolut odiplomatiska genom att ha synpunkter på vår grundlag och föreslå antiislamofobi-lagstiftning m.m.!
När skall det judiska förlagshuset Bonnier inse vartåt det lutar och i sin del av MSM
öppna för en saklig debatt om och kring den pågående muslimiseringen av Sverige?
- - - - -
Läs hela artikeln i Kristeligt Dagblad som finns här:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/282921:Kirke---tro--Muslimsk-fredsdialog-plettet-af-had-mod-joeder
- - - -

2008-04-11 @ 16:53:59
Postat av: Bengterikj

Jag har också stört mig på att referenser till Koranen inte stämmer med Z:s översättning, men tänkte inte så långt som att den helt enkelt kunde vara felnumrerad. Vad beror det på? Finns det någon systematik, så att man själv kan numrera om den?

2008-04-11 @ 18:36:20
Postat av: Bengterikj

-VAD SKA MAN BLI UPPHETSAD ÖVER IDAG, FRÅGAR KURT

Ja, kanske nedanstående händelse, som ger regimens prioritering i ett nötskal:

1. Staten
2. De kriminella
3. Övriga medborgare

Efter artikeln i E24.se finns mer än 100 kommentarer från svenska folket. En reflektion: enligt försäkringsbolaget får de skylla sig själva, eftersom de släppte in förövarna. Man blir alltså straffad för lite empati och ett vänligt bemötande i folkhemmet. En annan reflektion: kronofogdens uppgift är att säkerställa egendom; ja, statens.

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/familjeratt/artikel_390081.e24?offset=198&maxcount=3#articlecomments
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=898756
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27055&a=1110599
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1110566&lid=senasteNytt_809191&lpos=rubrik_1110566
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=495883&avdelning_1=101&avdelning_2=107
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1110599&from=rss

2008-04-11 @ 18:42:06
Postat av:

The problem is that they want to open a debate on whether Islam is true or not, and on whether Judaism and Christianity are false or not. In other words, they want to open up everything for debate. Now they want to open up all issues for debate. That's it. It begins with freedom of thought, it continues with freedom of speech, and it ends up with freedom of belief. So where's the conspiracy? They say: Let's have freedom of thought in Islam. Well, what do they want? They say: I think, therefore I want to express my thoughts. I want to express myself, I want to talk and say, for example, that there are loopholes in Islam, or that Christianity is the truth. Then they will talk about freedom of belief, and say that anyone is entitled to believe in whatever he wants... If you want to become an apostate ? go ahead. Fancy Buddhism? Leave Islam, and join Buddhism. No problem. That's what freedom of belief is all about. They want freedom of everything. What they want is very dangerous.
...
Freedom of thought, within some constraints, is blessed. Islam calls for thinking, for interpretation, and for the use of the mind. But as for freedom of heresy, which allows anyone to criticize whatever he wants in Islam, saying, for example, that he does not like the punishment for apostasy, that he doesn't like the punishment for drinking alcohol, or that he does not like the punishment of stoning adulterers ? this is barbarism.

Saudi cleric Muhammad Al-Munajid - Al-Majd TV, March 30, 2008.

2008-04-11 @ 19:23:16
Postat av: Tore

KL, lite mer om Tibet!, och frågan: Var är
vänstern i Tibetfrågan?. Se här:
www.johnjohnsson.wordpress.com/2008/03/18/var-ar-vanstern-i-tibetfragan/

Mycket lärorikt för okunniga att få veta, vad som försigår i tänkandet medmän-
niskan/journalisten, i dagens Sverige, då den högsta punkten på dagordning-
en är att inte informera befolkningen, dess verkliga händelser...

2008-04-12 @ 00:22:23
Postat av: Kennedy Karlsson

Reinfeldt och hans Filippa mottas i Kina med militär hedersvakt och kineser i kostym. Själva är de klädda som om de lätt bakfulla var i färd att snabbhandla på Rusta.
Efter många år i Sydostasien tror jag mig förstå, hur kineser reagerar på en sådan fadäs.

2008-04-12 @ 06:25:32
Postat av: oveg

Hade dom träskor också?

2008-04-12 @ 07:59:25
Postat av: Galder

Dom var flygplansklädda enligt TV-kommentatorn. Jag har inte ens sett Jeltsin på sin tid komma ut ur ett flygplan klädd på detta sätt. Han brukade förstås vara "dyngrak" men propert klädd.

2008-04-12 @ 08:39:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: