Aktiva politiker är direkt livsfarfliga

7140-400
Här ger jag er nu ett
exempel på en mycket farlig
politiker: Thomas Bodström.
Som ni ser är han mager, extremt
vältränad.
Han röker inte, dricker inte, har
aldrig provat hasch.
Han äter grönt
och ekologiskt och kan springa
en mil utan att bli andfådd.
Därmed kan han hålla igång dygnet runt med politik,
vilket han också gjorde.
Däri ligger potentialen till en
oerhörd samhällsskada.


Jag undrar om det inte finns ett positivt samband mellan politisk inaktivitet och och ekonomisk tillväxt. Ju mer det politiska systemet lamslås desto bättre går ekonomin

Aldrig har USA:s ekonomi växt snabbare än under Bill Clinton - mannen var med alla mått mätt en sexmissbrukare med en ständig ståtjolafräs i brallorna - han måste sålunda raska av sig flera gånger om  dagen, ofta med Monica Lewinsky som låg under bordet i Ovala Rummet och bedrev oralsex på presidenten. Just då ringde det: Du låter så konstig i talet, vad är det med dig, sade justitieministern.. En gång knackade det på dörren och Monica kröp ut och gömde sig i en garderob. Vilka scener i Ovala Rummet!

Hur som helst, jag moraliserar inte: Detta ledde som vi minns till att den politiska apparaten i USA (inte Clintons) lamslogs i fem år - alla departement, kongressen och senaten, sysslade med presidentsex och hann inte med annat- och och där utanför, i verkligheten, där blomstrade ekonomin.

Många blev rika, inte annat än gott skapade denna Monica, som nu lär läsa på London School of Economic.

När Ronald Reagan tog över efter den politiskt hyperaktive Jimmy Carter befann sig USA på botten, ekonomiskt och politiskt.

Reagan var inte lat, men han var ganska laid back, om man säger så.

Han gick och lade sig vid 21-tiden, sov gott hela natten, vaggad till sömns av någon filmklassiker, han steg upp vid sju-åtta, bedrev lite politik några timmar med hjälp av en radikal delegering av alla besvärliga uppgifter, han sov en stund på eftermiddagen, skrev några brev, kvällen kom, han och Nancy tittade på några filmrullar, de lade sig vid 21-tiden - så sov han Amerika mäktigt igen och ekonomin den rusade.

Vi ser nu samma fenomen i Sverige. Regeringen Reinfeldt är tack och lov så upptagen av sina egna skandaler att den inte hinner regera och peta i allt, vilket annars hade varit fallet - och ser man på, ekonomin går så det ryker, arbetslösheten är på väg mot noll.

Den som önskar sig en samhällsekonomi i balans, ett blomstrande näringsliv och allmän samhällstrivsel skall därför aldrig rösta på hyperaktiva politiker som Palme till exempel, sådana kan vara vakna dygnet runt och de hinner därför ställa till med oerhörda skador - allt i bästa välvilja - jawohl - men så skadligt det är med denna vakenhet.

Reinfeldt har begynnelsen till en kroppslig rondör och ett saktmod som lovar gott inför framtiden, om han bara taggar ner ytterligare kan han bli en stor statsman.

Ty som Ceasar sade:

Jag vill se feta män omkring mig, män med håret slätt som sover gott om nätterna.





Kommentarer
Postat av: Rune

Jovisst är det så!
Om folk med makt kan konspirera på heltid så är det ju ingen fördel för folk som måste arbeta och försörja sig och som därmed inte har tid att vara uppmärksamma.

2007-11-25 @ 09:52:17
Postat av: JO

..eller i korthet: Politik är för allvarligt för att överlåtas till politiker.
Varför inte i inhemsk version: "Politik är för allvarligt för att överlåtas till våra outbildade och okunniga politiker"
R Reagans: "Government is not a solution to our problem, government IS the problem."
Eller med lite syftning på Monas drapa i DN idag:
""When men are full of envy they disparage everything, whether it be good or bad." (Tacitus..)

2007-11-25 @ 10:08:21
Postat av: skånepåg

Off topic, Men detta dj-a EU:

PRESSEMEDDELELSE

DF advarer: Nye EU-regler kan føre til slagtning uden bedøvelse.
.
Dansk Folkepartis EU-ordfører, Morten Messerschmidt, advarer nu om, at nye EU-regler på veterinærområdet kan medføre, at man i Danmark må udføre rituel slagtning af dyr uden bedøvelse. Han reagerer på en artikel i den norske avis Aftonposten om, at stærke kræfter i EU arbejder for at gøre op med det europæiske forbud mod at slagte ubedøvede dyr.
.
- Ifølge specialveterinær Elisiv Tolo, som sidder i den europæiske veterinærforening for Norge, arbejder stærke kræfter i EU for at gøre op med det europæiske forbud mod halalslagtning uden bedøvelse. Det skal ske i forbindelse med det lovforberedende arbejde til nye slagteregler i EU. Den form for dyremishandling er naturligvis fuldstændig uacceptabelt for Danmark, og det er under alle omstændigheder et område, som EU slet ikke skal blande sig i, fastslår Morten Messerschmidt.
.
- Der argumenteres angiveligt for, at det vil være et brud på menneskerettighederne, hvis eksempelvis muslimer ikke må praktisere den bestialske religiøse praksis, der byder dem at lade levende dyr bløde ihjel. I Danmark har vi i praksis et totalforbud mod at slagte dyr uden bedøvelse, men vi kan altså risikere at blive presset af nye EU-regler til at tillade denne dyremishandling. Så vidt må det aldrig komme, understreger Morten Messerschmidt, som nu vil opfordre fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) til at få undersøgt problemstillingen.
.
- Vi kan og skal ikke acceptere dyremishandling på grund af primitive, religiøse forskrifter. Vi må tage denne udvikling i opløbet, så vi sikre den danske dyrevelfærd, slutter Morten Messerschmidt.

2007-11-25 @ 10:23:12
Postat av: lasse

"Kloka och energiska officerare kan vara en tillgång, dumma och lata officeare utgör åtminstone normalt ingen risk och den kloke och late för utvecklingen framåt.
Den energiske och dumme officeren är däremot en katastrof på två ben och ligger bakom alla kända militära missgrepp från antiken till i dag. Hans kapacitet för katastrofer överskuggas bara av hans ovilja att ta ansvar för det elände han skapar genom att ge order först och tänka senare (om alls)."

Antar att samma resonemang kan föras om politiker.

2007-11-25 @ 10:38:25
Postat av: Lennart Svensson

Snyggt inlägg, Caesar och Reagan, häpnadsväckande associationer - och belysande. Det där var nästan bloggande som "Kleinkunst"...! - Har annars upptäckt din blogg via Stig-Björn Ljunggrens; jag mailade honom och sa att han var ett salt, och detsamma gäller dig!

2007-11-25 @ 13:57:59
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Ingeborg

Gå in och sök på "Att bygga en superstat". Där kan man hitta många intressanta tankar om vad EU är. Jag bifogar här en länk men det finns flera.

Postat av: Erik i Lund

För länge sedan såg jag en sammanställning av vilka sorters politiker vi kan ha. Min hårddisk kraschade lite senare och jag minns inte helt tydligt, så nedanstående är mycket ungefärligt:
.
1. Dumma, lata, ohederliga
2. Dumma, lata, hederliga
3. Dumma, energiska, ohederliga
4. Dumma, energiska, hederliga
5. Intelligenta, lata, ohederliga
6. Intelligenta, lata, hederliga
7. Intelligenta, energiska, ohederliga
8. Intelligenta, energiska, hederliga
.
.
Deras betydelse för väljarna ansågs vara ungefär så här:
.
1.Lurar skattebetalarna på något hundratusental kronor i reseräkningar och dyl. Det märks inte i budgeten.
.
2.Gör minst skada i politiken, hänger bara med i vad andra hittar på.
.
3.Fixar mutor och vänskapskontrakt på någon miljon eller två, Det är överkomligt.
.
4.Ställer till besvär med idiotiska påhitt, som man emellertid lätt kan avvärja, då de är orealistiska. Irriterande, men inte farliga.
.
5.Fixar stora mutor till sig själv och statsningar på ?stöd? till sina väljare. De kostar något hundratal miljoner.
.
6.Försöker inte göra mer än nödvändigt, men gör det förståndigt. De bästa politikerna.
.
7.Lurar stat och skattebetalare på någon miljard i mutor till sig själv och sina väljare.
.
8.Är så mycket duktigare än alla andra att de tror sig kunna skapa himmelriket på jorden, vilket kostar skattebetalarna förstörd ekonomi med hundratals miljarder i förlorad utveckling. Den farligaste sortens politiker.
.
Man placerade också in några av dåtidens politiker i de olika facken. Jag tror det var Gudrun Schyman, Yvonne Ruwaida, Olof Palme, Ola Ullsten, Olof Johansson, Lars Werner, m. fl. Men jag kommer inte ihåg hur. Måna var nog inte aktuell då.
.
Någon läsare har kanske en vassare version.
.
Kurts konklusion att politiker skall vara medvetna om sina begränsningar och lägga sig i medborgarnas vardag så lite som möjligt instämmer jag helt i.

2007-11-25 @ 18:10:31
Postat av: Johan

Till Erik i Lund.
.
Kul sammanställning.
.
Men bör någon, som tror sig om att kunna skapa himmelriket på jorden, verkligen kallas för intelligent?

2007-11-25 @ 19:19:25
Postat av: katinka glahd

Så brinner fundamenten för vår demokrati,nämnligen våra skolor i Sverige.Ca, 400 skolor i Sverige brinner varje år.Allt mer utsätts svenska folket för det lågfrekventa kriget.Mord,våld, knivhuggningar, hoppande på nerslagna svenskars huvuden,våldtäkter,kränkningar ,rån stölder, det vidriga kriget som vi svenskar bara kan utöva skuggboxning emot eftersom vi är "rasister" och "främlingsfientliga "om vi ifrågasätter denna terror mot oss som tvingas försörja dessa ökentattare och tidelagare som plågar oss till döds. Och detta med stöd av dessa folkförrädare som har ett intresse att stödja dessa barbarer eftersom de är tll 70% bidragsberoende och därför utgör en stor grupp valboskap som gladeligen röstar på dessa bidragspartier!Men hur blir det när de kommer i majoritet?Ett muslimskt parti på Riksdaglistan. Då är det dags slappsvansar att börja vässa knivarna.
Men jag har en känsla att det är försent!!! Fy fasen vad fega kujoner vi är. Vi måste ta striden mot våra folkförrädare och sedan rensa upp mer i vårt land:

2007-11-25 @ 20:03:00
Postat av: Erik i Lund

Visst, Johan, om man med intelligens menar det som kan mätas med intelligensprov. D.v.s. snabb uppfattningsförmåga, hög verbal förståelse, logisk förmåga och kanske sifferminne.
.
Men sunt förnuft och omdöme kan inte mätas så. Ofta är t.o.m. sifferminnet frikopplat från sinnet för proportioner. Högintelligenta kan förblindas av små detaljer. Se ex.vis hur man i juridiken fajtas som om världen var svart eller helt vit, medan verkligheten ju alltid är någon nyans av grått.
.
Sorgligt nog är intelligens inte alltid kopplad till omdöme.

2007-11-25 @ 21:16:00
Postat av: Johan

Till Erik i Lund
.
Visst har du rätt, men man kan ju lobba lite för att "intelligent" i vardagligt tal bör inkludera omdöme.
.
Det lär finnas något test för blivande piloter, vilket sorterar bort dem, som kan blockera bort verkligheten.
.
Vet du något om det?

2007-11-25 @ 21:32:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: