Så indoktrineras landets journalister av staten

7140-147
När ni läst den nedanstånde texten varvid ni säkert blivit
både förvånad och arg går ni upp till denna harmoniska
bild så lugnar ni ner känslorna lite, pulsen saktar sig.
Bilden tagen vid Alvedsjö och den lilla blåa klumpen ni ser
i vattnet är Blå Jungfrun dit alla elaka kärringar reser nästa
torsdag.

Den statliga internutbildningen för landets journalister befinner sig för närvarande i ett trauma: den socialistiska majoriteten i regering och riksdag har bytts ut mot en borgerlig, vilket inte lämnar Fortbildningen av statsjournalister i Kalmar, FOJO, någon ro - det avspeglas också i kursutbudet. Mig förefaller det av kursutbudet att döma som det pågår ett sorgearbete - inget är sig likt.

Om ni någonsin undrat varför svenska tidningar ser ut som de gör, innehåller det de innehåller och utesluter det de utesluter så har ni svaret här nedan - dylik indoktrineringsutbildning betalas av staten - alla journalister som går på dessa kurser har fullt betalt!

Gratis ledighet därtill.

Ingen annan grupp i samhället har en dylik förmån - varför tror ni att statsmakterna bedriver denna utbildning, för att den vill ha kritiska journalister som skriver på egna meriter eller för att anpassa dem till paradigmet.

Nu skall ni läsa om de fantastiska förmåner landets journalister har, och som ingen annan yrkesgrupp känner till:Du som söker våra kurser är yrkesverksam journalist och har jobbat några år. Det är den enda regel du behöver komma ihåg.
Fojos kurser i Stora kursprogrammet är kostnadsfria, liksom resorna till och från Kalmar.

Sålunda betalas allt detta av staten. Det är i mina ögon makalöst, och jag kan säga att jag reagerade på denna statliga generositet redan när jag jobbade där. Ibland undrar jag också om inte dessa förmåner är skattepliktiga?

Jag föreslår härmed den borgerliga regeringen att dra in alla anslag till FOJO och att tidningsarbetsgivarna slutar bevilja ledighet för indoktrineringskurser av den typ som kommer här nedan:

Den hotade välfärden
Om vår tids bistra verklighet
Systemskifte ? ja, hur blir det med välfärden? När offentlighet i stor utsträckning ersätts av olika entreprenörer. Bättre ? för alla? Sämre ? för somliga? Äntligen tillväxt som knakar så det räcker åt alla? Finns det ett pris? Vem betalar?
Och hur går det för journalistiken? Hur blir öppenheten med nya privata agenter?

Kommentar : Varför skulle öppenheten vara mindre med privata entreprenörer? Själva utgångspunkten uppvisar den statskramande tankemodell vari FOJO sitter fast.

Stolthet och fördomar
En kurs om oss själva
Boken är en klassiker, filmerna en rad succéer och nu kommer kursen! Men här är det inte Elisabeth Bennet och den mystiske Mr Darcy som är huvudpersoner. I strålkastarljuset står i stället vi själva, vi journalister, våra egna fördomar och vår stolthet ? om vi har någon. Vad betyder våra egna värderingar och föreställningar, vår bakgrund och våra perspektiv för den bild vi ger i rapporteringen? Det ska vi rota i.
Rekvisita är en rad begrepp som klass, kön, etnicitet, sexualitet, tro och vetande, heder och skam.

Kommentar : Av vilken anledning skall journalister gödda med skattepengar sitta och på betald arbetstid älta sina egna fördomar på statliga kurser. Sådan terapi ska man betala själv.

Glokaljournalistik
-  hur gör man?
Den här kursen syftar till att ge ökade kunskaper om vad globalisering innebär och framför allt ska vi hitta verktyg för att bättre kunna bedriva glokaljournalistik; en journalistik som gör sambanden mellan det lokala och globala tydligare och begripliga för läsaren, lyssnaren, tittaren.
Globaliseringen är snart lika omtalad som vädret. Och nästan lika omväxlande, oförutsebar och undflyende.
Tänk efter: slöja eller inte slöja i klassrummet, segregation och kriminella gäng med etniska förtecken, billiga kläder och gröna bananer, apatiska flyktingbarn, polska rörmokare och jobb som flyttar utomlands, tsunamikatastrofer och terrorister i turistparadiset

Kommentar : Utgångspunkten är att globalisering är något ont, lärare är en av landets mest svamlande vänsterskribenter.

Svindlande affärer, 3 dagar
-  men vem har insyn?
Offentlig upphandling berör oss alla ? cirka 400 miljarder skattekronor som spenderas varje år av stat, kommuner och landsting. Hur går upphandlingen till och vad får vi för pengarna?
Det handlar om både varor och tjänster som kaffeautomater , kuvert, vägbyggen, avancerade IT-tjänster och städning.
Upphandling ska ju inte bara vara affärsmässig ? utan är numera också ett verktyg för att uppnå samhällspolitiska mål. Hur kan ?rättvisemål? förenas med upphandlingens övriga krav?

Kommentar : På vilka grunder kan just journalister vara kompetenta att bedöma vad som är rättvist eller inte i en upphandling?

Skrivcirkus
Halsbrytande textakrobatik - fast med skyddsnät
Vi börjar bli lite trötta på k-ordet. Ni vet, ?kreativt?. K-epitetet hängs på allt, från bokföring till grötkokning. Så därför har vi bytt namn på Fojos genom tiderna mest sökta kurs: Kreativt skrivande heter nu Skrivcirkus!

Kommentar : Myskurs som var och en skall betala själv, inte staten.

Utöver detta utbildas på FOJO journalister från en rad diktaturländer.

Kommentarer
Postat av: Svensk barbar



Ja, det är märkliga kryp man ser myllra om man vänder på det offentliga Sveriges stenar. Vad hittar man till exempel, om man skärskådar innehållet i den ordinarie journalisthögskoleutbildningen? Eller i kursplaneterna i lärarhögskolorna?

. Om jag skulle lämna ett litet bidrag, aktuellt nu i dagarna. Som alla vet, företräds vi konsumenter i vått och torrt av en hygglig organisation, som kallas Sveriges konsumenter. Den försöker just nu skydda oss mot en ny GB-glass med skärt, hallonsmakande överdrag och det hemska, biologistiska, socialdarwinistiska och könsrollscementerande namnet GIRLIE. Organisation har rasat ut i dagspressen och missionerat i Sveriges radio.

. Vilka organisationer hittar vi bland medlemmarna i Sveriges konsumenter? Vad är det som myllrar, om vi vänder på stenen? Idel gamla bekanta.

. LO, UNGA ÖRNAR, PRO, SIOS, CENTERKVINNORNA, ABF, TCO osv. De flesta naturligtvis företrädda i styrelsen.

. Den arbetande staben består av en stor och pampig skara högavlönade tjänstemän med en generalsekreterare och en kanslichef i spetsen.

Bekämpa GB! Bekämpa felaktiga glassar! Tack, tack, Storebror

2007-03-30 @ 10:17:21
Postat av: Svensk barbar



JAG HAR PROVAT GIRLIE!

Ja, det är jag i och för sig inte ensam man om att ha gjort. Nätet vimlar faktiskt av unga män, som i sina bloggar bekänner, att de köpt sig en Girlie av ren nyfikenhet. Och fått uppskattande kommentarer av omgivningen (t.ex. kassörskorna): ´´Tänk att du är så modig, att du vågar köpa den här tjejglassen´´. Med detta vill de unga männen framhålla hur moderna och JÄMSTÄLLDHETSMEDVETNA just de är?

. Fjortissnack. Legat för länge i genusmarinaden.

. Nä, jag gjorde på ett annat sätt. Efter att ha sett mig omkring en stund i vimlet av sollapande ungdomar på den stora trappan mitt i huvudstaden, stegade jag iväg en bit och inhandlade TRE Girlie-glassar. Därefter återvände jag till trappan. Gick där långsamt runt och stannade tre gånger. Varje gång framför en söt vårflicka, till vilken jag med ett leende och en artig bugning överräckte en Girlie-glass.

. Hur många kommentarer fick jag, tror ni? Inte en enda. Men mitt i sin förstumning sken alla de unga damerna ikapp med solen.

. Det där ska jag göra om i sommar.

2007-03-30 @ 10:52:09
Postat av: Johan Johansson

TACK, Kurt Lundgren för att du försöker belysa hur svenska "oponionsbildare" (så kallar de sig själva) med obegränsad tillgång till media formas.

Utan dessa högljudda, politiserade verklighetsförvrängare skulle det inte vara genomförbart för svenska politiker att år efter år föra en politik (i olika frågor) tvärt emot vad en majoritet av befolkningen önskar.

2007-03-30 @ 10:53:22
Postat av: Anonymt Troll

När jag läste inlägget trodde jag först att det hela var ett Aprilskämt.

Men google gav mig länken till stället. Det existerar verkligen! Fy fan!

Postat av: X Pat

Instämmer helt med Johan Johansson. Tredje statsmaktens hjälp att skyla över en groteskt hög och våldsam kriminalitet och en gravt inkompetent polis är helt essentiell för att kunna bedriva en folkföraktande politik.

Vad det gäller GIRLIE-glassen så misstänker jag att GB:s marknadsförare gärna gör en Nogger och kan leva med de gratis spaltmeter mm de får. Här tex.

Det är nämligen så det fungerar. "Feministerna" behöver GIRLIE för att göra sig "synliga" (att klanka på verkligt, islamskt kvinnoförtryck är givevis ett totalförbjudet no-no). Och GB behöver "glassrasism" etc för att (gratis) tränga igenom i en allt tuffare marknadsföringsvärld. Nogger var måhända ett lyckokast, men GIRLIE känns som ett upenbart speck i PR.

Egentlighen är ju en fånig glass precis lika irrelevant som Britneys trosor (eller, numera rakning). En icke-fråga som svenne kan tillåtas att älta.

Alla nöjda. GB, feminster och media/makthavare. Och även svenne när han köper Girlie och känner sig lite trotsig och uppkäftig.

Det viktiga är att svenne betalar och låter glassen tysta mun.

2007-03-30 @ 11:48:22
Postat av: DDR2 - Norrland Sundsvall

Tänk vilken tur att vi har alla dessa I-landsproblem (Nogger Black, Girlie, den vite heterosexuelle mannen) som kvinnofascisterna känner sig tvugna att ta tag i, så att de slipper hänge sig åt De Stora Frågorna om kvinnoförtryck och diskriminering av HBT inom bl.a. islam...

2007-03-30 @ 12:23:58
Postat av: X Pat

DDR 2

Det är - tyvärr - ett tankefel som lätt begås under svenskt nyhetsvärderingstryck.

Sverige har numera många u-landsproblem; inkompetent polis, TB-spridning, kriminalitet utom kontroll, statens våldsmonopol gäller inte i stora områden, klan/maffia-nätverk går in som ledande aktör i dess ställe...i praktiken icke fungerande utlänningskontroll..avsaknad av kontroll över landets territorium/gränser..osv osv..

Det är endast medias problemformuleringsprivilegium som får "i-landsproblem" att framstå som de viktiga.

För övrigt anser jag att Sverige för länge sedan är omsprunget av många u-länder. När det gäller många områden är kraven där avsevärt högre i fattigare länder. För att tex få jobb/arbetstillstånd måste man på de flesta ställen genomgå omfattande medicinska tester för HIV/TB mm. Att få jobb som "maid" i Malaysia är helt otänkbart utan att hon först genomgått två undersökningar (en tredje, uppföljande är på tal..man vill ju inte riskera telningarnas hälsa). I Sverige släps som bekant TB-smittade afrikanska "dagisfröknar" bland stora barngrupper utan något som helst krav.

2007-03-30 @ 12:57:36
Postat av: DDR2

Förtydligande:

[ironi]
Tänk vilken tur att vi har alla dessa I-landsproblem (Nogger Black, Girlie, den vite heterosexuelle mannen) som kvinnofascisterna känner sig tvugna att ta tag i, så att de slipper hänge sig åt De Stora Frågorna om kvinnoförtryck och diskriminering av HBT inom bl.a. islam...
[/ironi]

Jag vet väldigt väl att den politiska makten försöker ge sken av att vi bor i världens bästa land.

Problemet är att medelsvensson som bara är intresserad av att få ekonomin att gå runt, inte fattar i vilken rävsax han/hon befinner sig i.

Svensken är dessutom världens mest "nannade" person; från vaggan till graven behöver han/hon inte bestämma många saker själv, och förståndet och självständigheten blir därefter...

2007-03-30 @ 16:28:27
Postat av: P

Att staten stödjer fortbildning av diverse grupper är väl inte automatiskt fel?

T ex hela högskolesystemet och studiemedelssystemet är sponsrat av staten. Skulle jag som f.d. elev där varit hjärntvättad av vänsteranhängare?

Det intressanta vore att höra ifrån någon som verkligen gått en av FOJOs kurser, det finns en hel del annat på programmet:

T ex:
"
Fånga bilden!
Bildjournalistik för skrivare

Har du som skrivande journalist förmånen att alltid få jobba tillsammans med en fotograf? Då är det inte i första hand till dig den här kursen vänder sig. Vi vill nå skrivande journalister som för det mesta tvingas ta sina egna bilder. "


Det är alltså politiskt laddad att lära sig ta bilder??? Man kan ju ta en bild på Röda Torget.

Nej, jag tror att de helt enkelt lär sig underållning eftersom journalistik = underhållning, och staten vet att folk behöver underhållning, precis som humorn var ett vapen i gamla Öst.

Sverige är vad DDR skulle blivit.

2007-03-30 @ 16:29:34
Postat av: P

När jag gick på Linköpings Tekniska Högskola och tydligen blev utsatt för statsfinaniserad propaganda (förstår inte hur vi kunde ha en piprökande professor ifrån Australien?) hade jag en kompis som jobbade på Östgöta Correspondenten.
Han sa att det fanns en regel för hans texter, viktigare än allt annat:
- Se till att alltid skapa/lyfta fram en konflikt mellan den lilla och den stora, t ex den lilla människan mot staten, även om så inte är fallet.
Möjligtvis smyga in en svepande formulering som försvar när det senare kommer fram att de inte var en konflikt.
Så jag skulle gärna vilja att staten betalade medborgarna = mediakonsumenterna en kurs i källkritik.
"Fortbildningsinstitutet för MediaBorgare/MediaBönder":
Lärare är objektiva föreläsare ifrån den helt opolitiska tankesmedjan Timbro.
Ni får lära er att sätta upp en video blogg
på eran arbetsplats, t ex att användas på personalfesten. Ljud och bildredigering ingår.

2007-03-30 @ 16:52:12
Postat av: X Pat

Hej DDR,

Joda jag såg vad du skrev. Problemet är att problemformuleringsprerogativet gör att tom du ser nogger black som en I-landsfråga, när det i själva verket är en icke-fråga.

De stora problemen i Sverige är den okontrollerade (och därmed negativt selektiva) migrationen, den otrolig höga skattebördan (som ser ut att bli relativt sett ännu större, då trenden även välfärdseuropa generellt är nedåt, ffa Tyskland kommer att vässa klorna) och givetvis den GROTESKT höga kriminaliteten.

2007-03-30 @ 18:06:36
Postat av: Exil Svensk


Här kommer lite att titta på för alla som gillar seriös debatt kring Islam.

"Mine damer og herrer. Jeg har den ære, glæde og fornøjelse at kunne præsentere en video med ingen ringere end selveste Bernard Lewis. Den Bernard Lewis. Alle tiders største og fremmeste islam- og mellemøst-ekspert"

Klickbar länk finns längst ner.

Jag har läst flera av Bernard Lewis böcker och detta är en MYCKET kunnig, respekterad och seriös forskare. Alla erkända internationella tidningar skriver om honom och hans böcker. Konstigt nog är det ingen som pratar om honom i Sverige........

Postat av: DDR2

Jamen X Pat, förstår du inte ironin???
Jag ironiserar ju över problemet nogger och etc...

2007-03-30 @ 21:57:03
Postat av: X Pat

MEMRI TV's senaste (översatta) videos är rätt intressanta, inte minst de iranska inslagen. Tillfångatagandet av britterna är en intressant upptrappning inför den (stora) urladdnidning som komma skall.

Peace in our time är nog en önskedröm även denna gång..kolla vad grabbarna säger..tex:

Following are excerpts from a public address delivered by Iranian Leader, Ali Khamenei, which aired on Khorasan TV on March 21, 2007:

Ali Khamenei: When the president of the Iranian people travels to countries in Asia, Africa, and South America, the peoples cry out slogans in his praise. They demonstrate in support of him. When the American president visits countries in South America, which is the backyard of the U.S.A, the peoples there welcome him by burning the American flag...

Crowd chanting: Death to America

Death to America

Death to America

Death to America

Death to America

Death to America

Death to America

[...]

Ali Khamenei: This means the shaking of the foundations of liberal democracy, of which the West, and above all America, claim to be the standard bearer.

[...]

They talk about democracy, about human rights, about global security, and about the war on terror, but their evil inner self reveals how warmongering they are, reveals how they trample the rights of the peoples, and reveals their great desire and insatiable appetite for the world's energy sources.


2007-03-30 @ 21:58:46
URL: http://www.memritv.org/
Postat av: X Pat

DDR,
Jag har faktiskt redan svarat dig och om inte det räcker så kommer vi nog inte längre.
Jag kan iofs förstå att om man lever under ett svenskt "mediaparaply" med SVT/TV4/P1/Metro/City/AB/DN etc formas man omedvetet av detta, även om man har en i grunden kritisk inställning. Personligen har jag ju ingen SVT och konsumerar ffa FoxNews/CNN och lokala asiatiska nyhetskanaler. BBC World undviker jag då den numera är extremt vänstervriden och tendentiös. När det gäller svensk media online rör det sig nästan uteslutande om att tolka brottsnotiser "mellan raderna" (där står det intressanta, det som undanhålls svenne).

2007-03-30 @ 22:16:26
Postat av: Exil Svensk


Angåend svenska journalister och Iran tycker jag att Dick Erixon uttrycker saken bra idag:

"EKOT KRYPER FÖR IRAN. Sveriges Radio är numera ayatollornas propagandainstrument. Man slår upp nyheten Britter erkänner intrång - exakt det mördarregimen i Iran vill förmedla. Ekoredaktionen är därmed medskyldiga i övergreppet på de 15 britter som tagits som gisslan. Man förmedlar vad människor beordras säga under dödshot.

Det är uppenbart att Sveriges Radio och Ekorredaktionen står på Irans sida när denna totalitära regim kränker mänskliga rättigheter och tar gisslan. Och det kallas public service... "

Jag gillar Dick skarpt och han tar mycket tydligt ställning i den såååå känsliga frågan om Islam kontra västvärlden. Det jag absolut INTE kan begripa är att Dick samtidigt stöder en borglig allians som gör allt de kan för att maximera immigration av muslimer.

Någon som kan förklara detta för en förvirrad svensk i exil.....

2007-03-30 @ 22:44:27
Postat av: Johan Johansson

Till Exil Svensk

Nationsgränser inskränker (enligt dagens liberaler) människors frihet.

De som idag anser sig vara liberaler, de anser att FRIHET är, att kunna bosätta sig var man vill (utan hänsyn till om man kan försörja sig).

Dagens liberaler stöder därför alla människors FRIHET, att kunna flytta till tex. Sverige (på bekostnad av den befolkning som redan finns i landet).

2007-03-31 @ 01:24:21
Postat av: Exil Svensk

Till Johan,
Jo, jag vet att de personer i Sverige som kallar sig liberaler tänker på det sätt som du beskriver.
De flesta av dessa s.k liberaler skulle aldrig kritisera Islam på något sätt.
Det som är märkligt (enlig mig) är att Dick synes läsa samma tidningar och böcker som jag och även komma till samma slutsatser angående Islam i många fall. Att han TROTS detta kan stå bakom den nuvarande massimmigrationen till Sverige är helt enkelt inte konsekvent.
Den enda förklaring jag ser är att Dick tror att det inte spelar någon roll vilka värderingar som personerna man tar in i Sverige har. Så fort de passerar gränsen blir de (tydligen) goda och fredliga demokrater.
Du skrev:
"Det är väl (som alltid) bristen på tillräcklig kunskap och brist på tillräckliga resurser för att kunna ha tillräcklig kontroll som är avgörande. Man kan inte åstadkomma allt man skulle vilja"
Visst är det så. Jag är absolut ingen anhängare av stora utopi projekt, tvärtom.
Däremot anser jag att västvärlden har en rätt att skydda sig själv. Min lärdom av perioden 1914-1945 är att man inte skall tolerera diktaturer som beter sig hotfullt och normalt sätt går det inte att bli av med dem utan krig.
Jag anser t.ex (som en av få svenskar?) att Iran absolut INTE kan tillåtas att inneha atomvapen och det kan bli nödvändigt med ett anfallskrig för att förhindra detta.
Som jag ser världen finns det, framför allt i mellanöstern, stora grupper och regimer som genuint hatar (och vill mörda) oss bara för att vi lever som vi gör. Desto längre vi låter dessa verka ostört desto större blir räkningen när vi tvingas konfrontera dem.

2007-03-31 @ 12:26:15
Postat av: Exil Svensk


Till Johan

Ett tillägg:

Fortsätter Sverige med nuvarande UNIKA immigrationspolitik så tror jag att risken är stor att även Sverige om 10 till 30 år kommer att uppfattas som en del av det problem som västvärlden måste konfrontera, snarare än som en del av västvärlden

2007-03-31 @ 12:36:57
Postat av: Eric

Johan Johansson glömde en del..
Dessa "liberaler" vill inte heller att "nya svenskar" överhuvudtaget ska få några bidrag alls!
Dvs incitamenten att flytta till ett kallt land i utkanten av Europa upphör plötligt fullständigt.

2007-03-31 @ 17:21:20
Postat av: Exil Svensk


Till Eric,

Du säger:"Dessa "liberaler" vill inte heller att "nya svenskar" överhuvudtaget ska få några bidrag alls"

Folkpartister och en hel del andra personer inom den borgliga alliansen kallar sig "liberaler". Såvitt jag kan se har de inte på något sätt infört några restriktioner angående bidrag till immigranter. Däremot har de tydligt uttalat en ambition att öka immigratonen från tredje världen.

Sen håller jag med om att dessa människor har väldigt lite att göra med klassisk liberalism. Men de kallar sig liberaler lika fullt.

2007-03-31 @ 18:40:45
Postat av: Johan Johansson

Exil Svensk skrev: "Det som är märkligt (enlig mig) är att Dick synes läsa samma tidningar och böcker som jag och även komma till samma slutsatser angående Islam i många fall. Att han TROTS detta kan stå bakom den nuvarande massimmigrationen till Sverige är helt enkelt inte konsekvent."
För dagens liberaler så är nationsgränser (intuitivt) en styggelse, människor måste (enligt dem) kunna välja fritt var de bosätter sig - detta är FRIHET för dem.
De förespråkar FRIHET på samma sätt som en socialist förespråkar jämlikhet dvs den värderingen är (för dem) viktigare än allt annat.
Lika som en socialist anser sig kunna betrakta "jämlikhet" som något som bör begränsas, så anser dagens liberaler att FRIHETEN (att bosätta sig var man vill) inte bör begränsas.
Att det skulle finnas några risker med muslimsk massinvandring, det finns inte på deras karta. Och hursom, så betraktar de metoderna (dvs att hindra folk från att bosätta sig efter eget gottfinnande) som oacceptabla.
Dagens svenska liberaler verkar idag anse (liksom socialisterna) att "alla människor är lika mycket värda" det innebär att "alla människor är lika".

2007-03-31 @ 19:31:32
Postat av: Johan Johansson

Rättelse
"Lika lite som en socialist anser sig kunna betrakta "jämlikhet" som något som bör begränsas/förhandlas, så anser dagens liberaler, att FRIHETEN (att bosätta sig var man vill) är något som bör begränsas/förhandlas."

2007-03-31 @ 19:34:51
Postat av: Johan Johansson

Eric skrev: "Dessa "liberaler" vill inte heller att "nya svenskar" överhuvudtaget ska få några bidrag alls!"

De liberaler som förespråkar att bidragen skall bort är få. Majoriteten av dem som kallar sig för liberaler anser sig vara socialliberaler och förespråkar ett betydande statligt bidragsomhändertagande.

Och incitamenten att bege sig till västeuropa skulle inte upphöra (även om de givetvis skulle minska), om välfärdstaten försvann. Välstånd lockar i sig till sig folk - man kan tigga och det finns mer att råna eller stjäla

2007-03-31 @ 19:43:16
Postat av: katinkaGlahd

Gåva till Kurt ,min hjälte i vardagen.
Översättning från danskan av Katinka Glahd. Så här skrivs det i danska tidningar där yttrandefriheten är betydligt större än i Sverige och där sanningen är viktigast av allt för journlisterna.
Ur JyllandsPosten 070401. Avd 1.
Farväl till mångkulturen.
Insyn sidan 1.
Samhällsmodell i kris: Intill alldeles nyligen var det mångkulturella samhället något självklart i Storbrittanien. Alla kulturer hade samma värde och var jämnställda.Att invandrarna skulle anpassa sig till brittiska normer ,var bara en fråga om tid.Så där gick det alltså inte och nu letar den brittiska regeringen efter en ny strategi. Resten av Europa ser på och väntar andlöst.
Av HEIDI POLUGSGAARD, Jyllands-Postens utsända medarbetare.
LONDON.Det är onsdag förmiddag i förstadskvarteret Upton Park i det östliga London.
Fiskhandlare
Roy Hagger ställer sig i dörröppningen till sin affär och betraktar folklivet på Green Street.
Kvinnor insvepta i muslimska slöjor och långskäggiga män i vita kjolar fyller upp gatubilden.
Endast de röda postlådorna,de svarta höga taxibilarna och dubbeldäckarbussarna påminner om, att detta faktiskt är Storbritannien.(SB).
Roy Hagger borde känna sig hemma.Som pojke sprang han igenom vartenda smithål i planken runt det gamla arbetarkvarteret.Men i dag
är det honom som folk stirrar på.
Han har blivit en minoritet i sitt eget kvarter.
De andra vita britterna har flyttat
ut ur området som nu ,nästan till 100% är befolkat av människor från Pakistan och Bangladesh.
"De har helt andra normer än mig" säger han.
"Jag behandlar alla lika artigt när de kommer in för att köpa min fisk.Men dessa människor talar ofta väldigt högt och aggressivt. Regeringen borde ha lärt invandrarna hur, hur vi gör saker och ting i vår vardag här i Storbritannien.
Problemet är att många muslimer vill påtvinga Storbritannien sina normer" säger Roy Hagger, som tror att loppet är kört.
Upton Park kommer aldrig att bli brittiskt igen.
Det var annars hela tankegången bakom invandringen till Storbritannien :Att låta folk glida in och anpassa sig till de brittiska normerna, när de hade fått sina brittiska pass.
Kom innanför.
Det var därför, att SB efter andra världskriget gav alla medborgare i det brittiska imperiet medborgarskap med rätt att fytta till SB.
Däför att landet på 50- och 60-talen öppnade för en massiv invandring av pakistanarna och bangladeshare till jobb i de nordengelska spinnerierna och folk från Caribien till att gräva Londons tunnelbana.
Och därför att britterna har låtat invandrare från Asien,som kunde framvisa en bankbok och ett hyreskontrakt, hämta tiotusentals unga brudar och brudgummar ner i 16 -årsåldern till SB i den störste familjesammanförning
i Europa någonsin.
Då Labourregeringen kom till 1997 ,gjorde den det ännu lättare att föra familjer tillsammans, så idag är 70% av alla äkta makar till unga asiater, som kommer från utlandet.Alltsammans av detta pga, britternas ursprungliga tanke med mångkulturen var
ganska enkel:
Alla kulturer är lika mycket värda.
Folk skall ha rätt att utöva sin religion, behålla sina traditioner och bevara sin kultur.
"Live and let live"-leva och låt leva- sade britterna i den tron, att alla invandrare skulle anmäla sig till
köen av "jolly good fellows" och tralla med i Beatlessången "we all live in a "Yellow Submarine".
Men i verklighetens värld har kulturerna drivit ifrån varandra. De är som små öar utan fasta förbindelser.
Parallellsamhällen kallar myndigheterna detta.
Folk lever isolerade i sina kulturer
runt om i de brittiska städerna.
Bangladesharna för sig ,pakistanare för sig, indier för sig och infödda britter för sig.
Detta kan ses tydligast i nordengelska städer som Bradford, Burnley och Oldham, där hela stadsdelar är till 100% "asiatiska" som britterna säger med den politiska korrektheten intakt.
Men i verkligheten menar de, att de är muslimska!
Slut på avd1, fortsättning följer under påskveckan. Katinka Glahd.

2007-04-03 @ 11:44:25
Postat av: katinkaGlahd

Ur Jyllands-posten 070401,
Avd 2.Katinka Glahd.
Kulturkonfrontation.
För det att tendensen till paralellsamhälle existerat i årtionde, är det särskilt med tanke på den stora gruppen muslimska invandrare,att problemet med just detta blivit tydligt.
Helt säkert har religionen ochså spelat en roll för de tidigare invandrargrupperna som judar, hinduer och sikher.
Men med muslimerna är det annorlunda.Nio av tio i SB sade i en mätning nyligen,att religionen är det viktigaste i deras liv.Och eftersom Islam är en lag-religion, som bestämmer reglerna allt ifrån bönetider till kvinnors beslöjning,familjerätt,straffrätt och lånefinansiering, kommer denna religion att ställas i en hård strid mot det brittiska samhället.
Det ena måste ge efter för det andra.Denna konflikt kan avläsas i klara,enkla siffror i opinionsmätningarna,där britterna blir mer och mer bekymrade:
69% av britterna känner,att SB är håller på att förlora sin egen kultur.
76%av britterna anser,att ett årligt tak för invandring skall införas-.
33% anser ,att muslimska kvinnor inte skall få bära schalar och slöjor,som döljer deras ansikten.
Motsvarande blir muslimerna deras ställningstagande i spänningsfältet mellan det brittiska samhället och deras muslimska gemenskap.
37% av muslimerna mellan 16 och 24 år skulle föredraga att få leva under islamisk sharia-lag,framför brittiska lagar.
74% av e unga muslimerna anser, att kvinnor skall bära slöja.
13% av de unga beundrar Al-Qaidas kamp mot väst.
SB har fått två avgörande "uppvakningssamtal",som berättade att något hade gått snett i visionen om det mångkulturella samhället.
Det första kom sommaren 2001 med våldsamma uplopp mellan pakistanare och andra asiater på ena sidan och på den andre vita anhängare av det starkt främlingsfientliga BNP i Oldham,Burnley och Bradford.
050707 ringde alarmet igen.Fyra bomän dödade 52 personer mitt i hjärtatav London med att använda sig själv som självmordsbombare.De var väl att märka icke terrorister, som hade flugits in från Al-Qaidaceller i från avlägsna träningsläger.Dessa fyra män var födda och uppvuxna i SB. De hade fått utbilding, hade bra jobb och familjer, spelade cricket och utförde socialt arbete bland barn och ungdomar i deras hemstad Leeds.Katinka Glahd.

2007-04-04 @ 09:37:52
Postat av: katinkaGlahd

Del 3 av JP 070401.
Övers:Katinka Glahd.
Den stora grisutrotningen.
De två avgörande händelser gjorde det kart för brittiska politiker ,att något var helt fel.Tony Blair:
"vår moderna vision av SB innan bomberna den 7 juli 05var såhär: ett land där det levdes lugnt och tryggt med olika raser,religioner och kulturer.
utöver de spektakulära exempel på konfrontationer01 0ch 05, tilldrog sig ett antal mindre men stigande i antal, vardagsrelaterade - britternas uppmärksamhet.
Många av dessa var banala,men med symbolvärdena i dem ,väckte de ändå uppmärksamhet.
I Croydon söder om London krävde de lokala muslimerna, att de badande på bestämda tidpunkter under öpperhållandet skulla var påklädda av hänsyn till muslimska regler.Kvinnor skulle vara heltäckta i vattnet .med undantag av hals,händer och fötter.Män skulla vara täckta från över naveln och ner till knäna".
¤Två brittiska banker i Halifax och NatWest, höll upp med att dela ut spargrisar till barnen, för att det kunde tänkas stöta muslimer.
¤Dudley Counsil utfärdade ett generellt förbud i kommunen för att återgiva bilder av grisar,inkl, Grisling av Peter Plys för att inte kränka muslimska anställda. Muslimer reste krav om bönerum i alla lufthamnar,på alla sjukhus och i fängelserna. Detta blev genomfört.(nu skall alla biblar bort på svenska hotellrum och ersättas med koranen,enligt
myndigheterna här i Sverige. Så tar de bit för bit av vår demokratiska frihet.Övers, anm.)
Ett dagis förbjöd lärarna att läsa sagan om det tre små
grisarna som byggde ett hus för att beskydda sig mot stora ,stygga vargen.Grisar är orena djur för muslimer och ersattes nu av tre katter.
¤Muslimska föräldrar tvingade igenom att det inte bara skulle serveras halal-slaktat kött till muslimska elever, utan även att det inte fick förekomma icke halal-slaktad mat överhuvudtaget!
Farväl till mångkulturen del 2.
¤Av fruktan för att förnärma muslimerna införde Röda Korset
ett förbud i organisationens 430 butiker,att det till jul inte fick pyntas med julkrubbor eller julgranar i skyltfönsterna.
¤Muslimer fodrade nu att få rätt till att genomföra civila saker om skilsmässa,arv och äktenskap efter sharia-lagar. Några politiker protesterade mot detta ,men det blev genomfört.
Därtill kom det stadigt fram ,flera ex, på tvångsäktenskap och de sk, hedersmorden i media.
Och i samband med underättelsetjänstens undersökningar av bomberna 0507 stod det klart för britterna,att extremisterna fanns mitt ibland dem.Den brrittiska underrättelsebyrån MI5 påpekar numera, att det finns omkring 2000 potentiella terrorister i bland den brittiska befolkningen.
Enkla exemplar på detta fich britterna att fråga sig själva ,varför de inte hade sett problemen komma-och om de hade varit alldeles för naiva.(Vad skall vi då säga om våra egna politikers naivismen i dessa brännannde frågor ,här i vårt land?Övers,nm.)
Niqab-fallet.
I slutet av 06 kom det till ett avgörande uppror. Det hände i Birmingham.
Den 23-åriga muslimska lärarinnan Aisha Azmi som undervisade bangladeshiska barn i språk på Headfield Church of England Junior School, krävde att få bära den ansiktstäckande slöjan,niqab ,meda hon undervisade.
Skolans ledning ansåg att det gick ut över undervisningen ,när hon uttalade orden. Då hon insisterade blev hon avskedad.
Fallet födde häftiga protester från muslimska organisationer ,som ansåg att avskedet var diskriminerande. Lärarinnan överklagade till den statliga anställningsdomstolen.Hon förlorade, men fick ett ekonomiskt skadestånd på drygt 12.000 sv kr.
Utslaget blev prejudicerande och Labour-regeringen utnyttjade tillfället att för första gången sätta ner hälarna i jorden och avvisade att böja sig för religiösa krav.
Tony Blair sade, att han stödde skolornas hantering av saken.Dåvarande utrikesministern Jack Straw,gick ett steg längre.
Han fodrade att muslimsak kvinnor som ville tala med honom skulle ta av sig ansiktsslöjan om de
kom till honom.
Landets mest markanta muslimska organisation,Muslim Counsil of Britain, beskyllde nu egeringen för att stigmatisera muslimerna. Men oppositionen och de konservative slog tillbaka och beskyllde muslimer för att skapa ett samhälle med en "självvald apartheid".
Niqab-saken blev startskottet till en våg av liknande fall.Det gick så långt att ,muslimska flickor stämde sina skolor för att de inte fick bära sina niqaber.
Den brittiska regeringen försökte i förra veckan att stoppa denna utvveckling med att införa nya regler för skolunigformer, som helt klar stärker skolornas makt att inskränka den klädsel som eleverna kräver med hänvisning till deras religion.
Slut pådel 3,av Katinka Glahd.

2007-04-05 @ 11:32:59
Postat av: katinkaGlahd

Från jyllands-Posten 070401.
Övers, från danskan av Katinka Glahd.
De brittiska värderingarna.

Kort tid efter Niqab-affären höll Tony Blair ett tal i Parlamentet.Han utgick från 7 de -juli attentaten och sade:
"Vi tycker om vår mångfald. Men hur skall vi reagera, när olikheter leder till separation och avståndstagande från de värderingar, som definierar ,vad vi har gensamt.För första gången är där en oro och ilska över, att vår självklara öppenhet, vår vilja att bjuda olikheten välkommen,vår stothet över att vara ett hem för många kulturer, blir använt emot oss,och blir attackerat för att skada oss".
Även om Blair underströk i talet,att de flesta muslimerna är laglydiga medborgare som arbetar och sköter sig, tog han dock avstånd från åsikten att alla kulturer skulle vara lika goda.
"När det kommer till att beröra våra väsentligaste värderingar- Tron på demokratin,respekt för lagen,tolerans,lika behandling av alla,respekt för detta landet och dess folk och vårt gemensamma arv-så är det där vi skall stå enade,det är det vi har gensamt.Det är det som ger oss rätten att kalla oss brittiska.Där finns ingen kultur eller religion,som kan förtränga vår plikt till att vara en del av ett enigt SB. Vår tolerans är en del av det, som görSB just till SB.Så rätta in er efter detta. Eller låt bli att flytta hit",sade Blair.Blairs skarpa ton i talet har nu gjor att många britter pratar högt och negativt om mångkulturen.
Här lyder konklusionen att det idag säges saker i debatten, som det inte var möjligt att säga för bara sex månader sedan.
Således har regeringen nu dragit in allt ekonomiskt stöd till muslimska organisationer, som med sina dogmatisla hållningar ökar klyftan mellan folkgrupperna.I stället stöder nu regeringen gräsrotsorganisationer som försöker få muslimska kvinnor ut på arbetsmarknaden.
Skräckexemplet SB.
Men berör då förhållandet i SB andra länder?I allra högsta grad menar den danske ministern Claus Hjort Fredriksen.
SB har blivit ett skräckexempel på, vad som sker om man inte ställer hårda krav på invandrare. Vi skall göra allt för att undgå, att vi i Danmark begår samma misstag som britterna.
David Coleman, demograf från Oxford University, anser ochså att utveckligen i GB kan vara av intresse för danskarna( och säkert ochså för svenskarna som sover sin Törnrosa-sömn.Övers,anm.))
Coleman har studerat den danska invandringen i flera årtionden och han är huvudförfattare till boken"Invandring till Danmark-i internationella och nationella perspektiv."
"Det brittiska sättet att skapa en god integration är långt ifrån en succes.
Det är snarare det motsatta särskilt när det gäller muslimska minoriteter ,där avsaknaden av integration inte bara har skpapat fattigdom och isolering, men har ochså bidragit med ett mycket allvarligt säkerhetsproblem ,för det engelska folket " säger Coleman.
Tillbaka på green Street vet fiskhandlaren Roy Hagger prcis vad det innebär.
Han stirrar på de passerande beslöjade kvinnorna och på de högröstade männen med de långa skäggen, som korsar gatan och skriker skällsord efter en bilist.
"De lever sina liv, jag lever mitt".

The End.
Var så God Kurt Lundgren och En Glad Påsk till Dig, Katinka Glahd.

2007-04-06 @ 10:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback