Persson-filmen ointressant utomlands

7140-142
Tidbild i mars 2007 : Tele2 värvar nya kunder.

Göran Persson-filmen, vad man nu än tycker om den, är enbart en företeelse, skandal, tv-händelse, hur det nu skall betecknas, som upprör svenska känslor.

Internationellt har filmen gått helt spårlöst förbi i de stora tidningarna; den är såvitt jag kunnat finna vid en arkivsökning hos de mycket stora och inflytelserika tidningarna inte omnämnd med en rad. Vid denna sökning framgår det också (den tog mig en timme) hur obetydligt internationellt genomslag som landet Sverige/Göran Persson har i största allmänhet - utlandet ägnar oss ett ganska förstrött intresse; det kan vara sårande, men det är ett faktum -

- Sverige är knappt en piss i Mississippi.

Jag har sökt på göran perssson, goran persson/fichtelius, sweden/televison/persson. Detta blev resultatet:

Times - 0 artiklar.

Telegraph - 10 artiklar, ingen om Perssonfilmen.

Financial Times - 103 artiklar, ingen om Perssonfilmen.

Washington Times - 0 artiklar.

Washington Post - 0 artiklar.

New York Times - 72 artiklar, ingen om Perssonfilmen.

Verldens Gang, Norge - 1 refererande artikel, inte särskilt stort uppslagen. Där citeras TV-ombudsmannen:

- Mens Perssons åpenhjertige avsløringer blir heftig diskutert av bloggere på internett, har SVTs ombudsmann Claes Elfsberg fått svært få reaksjoner. Kun tre seere tok kontakt med ombudet etter at den første episoden av dokumentaren ble sendt mandag.

- Jeg er overrasket. Jeg hadde forventet meg flere reaksjoner, sier Elfsberg til Dagens Nyheter. - Politikere og journalister har nesten gått i spinn over denne serien, men vanlige seere betrakter den kanskje ikke som like kontroversiell, men det er bare gjetting, sier han.


Bild-Zeitung - 0 artiklar. När man söker på Göran Persson där kommer detta svar:

- Lieber Bild.T-Online User,
die von Ihnen angeforderte Suche ergab keine Ergebnisse.

Blott Sverige svenska krusbär har och omvärlden struntar i Persson, och för lilla Sverige finns heller inget större intresse.

----------------

Tysk terrorist
på fro fot

Jag var som sagt inne på Bild Zeitungs hemsida; där kunde man se att i morgon, måndag, släpps Röda Armé-terroristen Brigitte Monhaupt ur det fängelse där hon skulle ha suttit tre livstider för blodiga mord på den tiden det begav sig och som en stor del av vänstern längtar tillbaka till.

Terrordamen, nu 57 år, har fått jobb på en biluthyrningsfirma - stort jubel i vänsterkretsar i morgon alltså när
idolen återvänder som en hjälte - offren är nu bortglömda, dem hon sköt i huvudet när de satt bakbundna på en stol.

Stater som beter sig som England, IRA-mördare utsläppta och Tyskland, RA-mördare förlåtna, är på moralisk nedgång, de kan aldrig återhämta sig ur den moralisk nedgångenheten och sammanbrottets träskmarker kommer de aldrig ur.

----------------

Över till nåt helt annat : Vet vad det starkaste argumentet i England är emot upprustningen av en ny generation atomubåtar (kostnad 200 miljarder kr)? Jo detta:

Nämn en enda politiker i England som skulle ha modet att trycka på avfyrningsknappen.

Han/hon finns inte.

Alltså: Nya kärnvapen är en helt onödig utgift.

----------------

Slut med
maffiametoder
- Äntligen

PRESSMEDDELANDE : Arbetsgivarna i byggsektorn vill inte betala facken för att de ska granska lönehanteringen i företagen. Sveriges Byggindustrier (BI) ser lönegranskning som en intern facklig fråga och vill därför utmönstra granskningsverksamheten ur kollektivavtalen.

Byggnads meddelade i fredags att de ställer in avtalsförhandlingarna. Av Byggnads pressmeddelande, utsänt sent fredag eftermiddag, framgår att Byggnads anser att BI framför krav på ?dramatiska systemskiften?.


Problemet är att Byggnads inte accepterar BI:s vägran att tillmötesgå Byggnads ultimativa krav på arbetsgivarbetalda granskningsarvoden, trots att kravet strider mot den nyligen avkunnade domen i Europadomstolen. Byggnads klargör genom pressmeddelandet att de förbereder strejk för att med maktmedel ändå få kravet tillgodosett.

BI och Byggnads yrkanden framgår av BI:s pressmeddelande 2007-02-27. Förhandlingarna har hittills inte varit särskilt konstruktiva. Byggnads har vid varje förhandlingstillfälle upprepat att byggarbetsgivarna, utan avdrag från byggnadsarbetarnas lön, ska betala granskningsarvoden till Byggnads.

Byggnads krav innebär att alla företag med verksamhet där Byggnads- och Anläggningsavtalen tillämpas, utan löneavdrag, ska betala en avgift på 1,5 procent på lönesumman till Byggnads. Inga undantag görs för oorganiserade byggnadsarbetare eller medlemmar i andra fackförbund än Byggnads.

Om byggarbetsgivarna betalar granskningsarvodet till Byggnads uppstår en skattepliktig förmån. Det innebär att även byggnadsarbetare som inte är medlemmar i Byggnads får lägre lön vilket strider mot Europadomstolens dom.
 
-  Byggnads krav på arbetsgivarbetalda granskningsarvoden är ett försök att kringgå effekterna av domen i Europadomstolen, säger Bo Antoni, VD för Sveriges Byggindustrier. Att kravet förstärks med hot om strejk påverkar inte BI:s vägran att frivilligt träffa kollektivavtal som innebär att lagen åsidosätts.

Byggnads intäkter från granskningsarvoden skulle uppgå till mer än 300 miljoner kronor om året om avgiften betalades för alla byggnadsarbetare som är verksamma inom Byggnads avtalsområden och skulle räcka till att finansiera 400 ombudsmän.

En byggnadsarbetare som väljer att inte vara medlem i Byggnads får omkring 7 000 kronor mer i plånboken varje år, varav granskningsarvodet utgör 4 000 kronor.


Min kommentar : Ovanpå detta bör också alla företag sluta att driva in den fackliga avgiften automatiskt på lönen varje månad. Den som vill vara med i facket får ordna det själv med egen giroöverföriing.

Nu hanteras facket i detta avseende som det vore en myndighet i klass med kommun och landsting - det är djupt stötande för rättskänslan - detta borde den borgerliga regeringen lagstifta om och emot istället för appeasement mot fackliga maffiametoder.



Kommentarer
Postat av: BJ

Ja, Byggnads är en samling skitstövlar med storhetsvansinne. Kurserna på Bommersvik är högsta o sista bildningsnivå för dessa generaldårar. Lag och rätt skiter man fullständigt i. Finns det förresten något förbund vars medlemmar "svartjobbar" lika mycket? Har under 25 år aldrig lyckats få ett kvitto för underhåll o reparation på kåken.

2007-03-25 @ 16:10:42
Postat av: Bearton

Jag utnämner BJ till året största lögnare 2007, trots det bara förlupit ett kvartal. Övriga kommentarer helt överflödiga.

2007-03-25 @ 20:19:26
Postat av: Revisorn

Men Bearton!Har du då inte märkt hur yrkesarbetarna svartjobbar?Jag vill inte nämna någon speciell branch men det är också överflödigt. Elektriker, målare,byggare,rörmokare,snickare etc etc. En del kan hylla både LO och sossar men svartjobbar varje kväll det gör de lika fullt!En utbredd aktivitet är att byta tjänster yrkesmän emellan. Enmansföretagen i olika skrån kör på likadant. Själv förhåller jag mig okritisk till detta.Eftersom : Det är allmänt känt.Det är praktiskt.Det är ekonomiskt.Och man vet att pengarna inte missbrukas.

2007-03-25 @ 20:30:17
Postat av: Bearton

Har aldrig påstått att det inte jobbas svart.Men att påstå att han som villaägare inte LYCKATS kvitton på utförda reperationer, var magstarkt. Det är nästan uteslutande villaägarna som söker svartjobbare, inte tvärt om.

2007-03-25 @ 22:18:16
Postat av: Bearton

Ska gå ett steg längre. När en rörfirma debiterar 350:- i tim, tar en svarjobbande rörmontör c:a 175:-. Det är bruttosumman minus moms, sociala avgifter, försäkringspremier, företagarens vinst och verktygsomkostnader. Finns det någon som tror BJ, när han som "kåkägare" säger att han inte LYCKATS få något kvitto på 25 år. Hoppas att ingen svartjobbare gynnar honom i fortsättningen.

2007-03-25 @ 22:44:08
Postat av: Exil Svensk

Att inte lyckas att få kvitto beror sjävklart på hur gärna man vill ha det. Men det är faktiskt inte alltid lätt. Nu var det ganska länge sen jag bodde i Sverige men jag totalrenoverade en ganska stor villa då. Själv är jag oduglig som hantverkare så allt gjordes av inhyrd personal. Allt gjordes vitt, så visst går det. Men Bearton har fel om han tror att det är enkelt. Jag spenderade mycket tid på att ringa runt till hantverkare. De flesta ville inte ens komma och titta om man inte var refererad av någon de kände. Detta var väldigt frustrerande. Jag fick snart klart för mig att många hantverkare var helt ointeresserade av att jobba vitt och att de bara ville prata om de visste vem man var så att de vågade föreslå svart arbete. Efter ett tag förstod jag systemet. Hantverkarna har en öppen dialog med sin revisor om hur mycket vita inkomster de behöver varje år. De är villiga att jobba just så mycket vitt men inte en timme mer. Så om man vill ha vita arbeten utförda måste man hitta någon som inte har fyllt sin vita kvot. Detta är inte alltid lätt. Bland mindre och medelstora hantverksfirmor tvivlar jag på att det finns någon som arbetar helt vitt. Sen är inte det så svårt att förstå. Om rörfirman debiterar 350 kr/timmen innebär detta: Moms= 70kr Sociala kostnader ca 35% = 73 kr Brutto lön = 207 kr/tim Marginal skatt (60%) = 124 Nettolön cirka 80 kr/tim således. Då tjänar mexikanerna som plockar frukt i Kalifonien bättre.

2007-03-26 @ 00:24:29
Postat av: P

Sverige har iallafall bigdragit med 'the Stockholm Syndrome'. (Dvs ett brottsoffer fattar sympati för brottslingen.) Såg ett avsnitt ur 'Law & Order Criminal Intent' där det omnämndes.

2007-03-26 @ 01:56:51
Postat av: P

En mexikan som jobbar vitt i Kalifornien tjänar minst 52.50 SKR/timmen brutto, enligt lagen där. Efter skatt blir det c:a 42 SKR kvar. Observera också att mexikanen inte har rätt till sjukvård eller skola, något som ingår i den svenska skatten.

2007-03-26 @ 04:51:20
Postat av: DDR2

Å andra sidan betalar mexikanen åtskilligt lägre pris för bostad, bensin och mat än vad svenskjen gör... Och varför skulle en mexikan som arbetar vitt inte få nyttja sjukvård och skola i det land där han arbetar?

2007-03-26 @ 08:39:29
Postat av: Exil Svensk

Det finns säkert mexikaner i Kalifornien som tjänar mindre än 80 kr/tim. Men många tjänar mer. Detta hittade jag på nätet: "Illegal immigrants who gather in a dusty corner of Agoura Hills, a small city in north Los Angeles County, refuse to work for less than $15 an hour and regularly reject jobs that offer anywhere from $10 to $12 an hour because they say that they are highly skilled and deserve more money" http://www.corruptionchronicles.com/2006/07/illegal_migrants_demand_high_w.html I USA förs det en mycket livlig debatt om hur man skall hantera migration. Om ni är interesserade så kommer det en länk här: http://www.city-journal.org/html/16_3_immigrants_economy.html Många svenska läsare kanske blir förvånade av det faktum att även icke legala immigranter har rätt till sjukvård i USA.

2007-03-26 @ 12:22:22
Postat av: Bearton

Har varit verksam inom byggbranchen i 43 år, dels som anställd i 16 år, dels som egen företagare de senaste 27. Visst har det skett en enorm attitydsförändring de senaste 10-12 åren, men då i huvudsak bland villaägarna. Det sista som diskuterades var kostnaden för ett arbete, dess utförande och kvalitet var viktigare. I dag kommer man inte över tröskeln ens, innan man talat om hur mycket som kan göras svart. Men den finns ett stort frågetecken i sammanhanget. Materialåtgången. Skall kunden skaffa fram material själva, blir kostnaden för detta, 15-20% dyrare. Då har jag inta räknat med rent momsfiffel. En företagare kan inte fiffla med material i någon större utsträckning, det är nämligen för lättkontrollerat. Å andra sidan, jag kan ha fel. Har kanske bedrivit verksamheten på fel sätt. Men i gengälld har jag aldrig drabbats av någon form av skatterevision eller kontroll, under mina 27 år som rörelseidkare.

2007-03-26 @ 13:35:44
Postat av: Anders

Bearton skrev: "Skall kunden skaffa fram material själva, blir kostnaden för detta, 15-20% dyrare." Bearton, kan du motivera varför det bör vara så? Jag kan förstå, att om en hantverkare bulkköper tex. vitt kakel, så får han ett lägre pris än någon som köper s.a.s minsta förpackning. Jag har betydligt svårare att förstå, varför hantverkaren betalar ett väsentligt lägre pris vid inköp av tex. ett enstaka dusch-set.

2007-03-26 @ 14:09:27
Postat av: Magnus Rubensson

27 år som rörelseidkare utan problem tyder nog på att Bearton gör rätt. Jag undrar två saker: 1) Vad har du för företagsform? 2) Hur mycket betalar dina kunder per timme för arbetet (inkl moms och allt)?

2007-03-26 @ 16:00:54
Postat av: P

"Exil Svensk": jag läste artkeln och visst finns det några få program som hjälper illegala immigranter med sjukvård etc, men det normala är att man betalar sin sjukvård själv eller via en försäkring som betalas av arbetsgivaren eller privat. Natuurligtvis vill inte 'odokumentarade' immigranter heller dyka upp i diverse sjukvårdsregister. 'DDR': detta är illegala flyktingar, inte flyktingar av den typ ni har i Sverige, så de har egentligen inga rättigheter i landet, de existerar inte i några system, betalar inte skatt etc etc.

2007-03-26 @ 16:22:56
Postat av: Exil Svensk

Till P Så här skriver de i den andra artikeln som jag nämnde: "The day after Librado Velasquez arrived on Staten Island after a long, surreptitious journey from his Chiapas, Mexico, home, he headed out to a street corner to wait with other illegal immigrants looking for work. Velasquez, who had supported his wife, seven kids, and his in-laws as a campesino, or peasant farmer, until a 1998 hurricane devastated his farm, eventually got work, off the books, loading trucks at a small New Jersey factory, which hired illegals for jobs that required few special skills. The arrangement suited both, until a work injury sent Velasquez to the local emergency room, where federal law required that he be treated, though he could not afford to pay for his care. After five operations, he is now permanently disabled and has remained in the United States to pursue compensation claims." Observera" where federal law required that he be treated" Detta innebär att "illegal immigrants" har denna rätt till sjukvård i hela USA. Sen är det inte alls sant att "illegal immigrants" inte har några andra rättigheter i USA. I flera delstater har de rätt till t.ex skola och social bidrag. I vissa stater, t.ex Kalifornien, har det varit folkomröstningar angående vilka rättigheter som de bör ha. I Sverige följer vi dock Bengt Westerbergs gamla princip: Allt som har med immigration att göra är för viktigt(!?) att folkomrösta om.

2007-03-26 @ 16:44:26
Postat av: Bearton

Svar till Anders. Beror delvis på kvantiteter, men en privatperson kan inte ö.h.t. köpa av grossist. Det är grossistens affärsidé, förmodligen för skydda sin kundkrets. I de flesta fall är denna rabatt, företagarens vinst på matrialet. Ska du sedan köpa duschsetet över disk i en comfortbutik ger du ytterligare c:a 20%. Men så har det i allt större utsträckning börjat säljas t.ex. VVS-grejor i vanliga varuhus och de knäcker snart grossisterna i prisgriget. Svar till Magnus. Enskild firma och mina kunder betalade nästan alltid på löpande räkning. Mycket sällan anbud. Men byggnadsverksamheten, som var en del av mitt entreprenörsskap, är avvecklad sedan 2001, och då låg utdebiteringen på 235:- + moms. men har stigit sedan dess med 19-20 %.

2007-03-26 @ 16:48:01
Postat av: Magnus Rubensson

Tack för info Bearton. Jag kan bara lyfta på hatten. Jag hade en liknande timtaxa och fick inte ihop det (det fanns särskilda anledningar som jag aldrig kunnat acceptera riktigt) men jag har all respekt för de som lyckats hålla en firma flytande.

2007-03-26 @ 18:09:46
Postat av: BJ

Bearton... Ok, kan medge jag kryddade orden lite men i sak har jag rätt och lär därför aldrig platsa som årets lögnhals. Det blir nog någon från Byggnads eller övriga LO. Mätningsavgift är inget annat änn en förtäckt medlemsavgift. Väljer du att vara medlem i ett förbund skall du självklart betala ur egen ficka, allt annat är oanständigt. Genom att på detta sätt "osynliggöra" medlemsavgiften för sina medlemmar har Byggnads blivit LO´s rikaste fack. Domen vänder på steken och ser avgiften som den enskildes egendom i fallet för icke medlemmar. Det är därför Tilly och de andra börjar bli blöta i brallan och skramla med vapen. Icke fackanslutna får plötsligt mer i lönekuvertet än anslutna. Vart det kan leda till inser alla. Glädjande nog förbereds just nu stämningar av Byggnads o staten med stöd av domstolens beslut. Det lär knappast göra brallorna torrare hos Tilly och gänget. Med ett pilotfall eller grupptalan väntar teoretiskt ca 300 millar att återbetalas av Byggnads plus skadestånd om ca 450 millar. Det lutar åt att bli ett hårt år för Byggnads. Möjligen kommer också EG-domstolens beslut om det skandalartade Vaxholm där Byggnads ljugit Europas arbetarrörelse rakt i ansiktet (läs Zarembas utmärkta artikel i DN, Skolbygget blev ett europeiskt ödesdrama). Det är i vart fall inte omöjligt att domstolen uttalar sig om mätningsavgiften i detta beslut. För mig är det fullständigt perverst att Byggnads genom kollektivavtal skall kunna avkräva en mätningsavgift för i Lettland fackanslutna byggjobbare. Detta om något är ett hinder för den fria rörligheten av tjänster, motsvarande skatt eller annan avgift och är förbjudet enligt Romfördraget. Så jag hoppas det blir ordentligt svettigt för byggmaffian. De förtjänar sannerligen en ordentlig råsop.

2007-03-26 @ 18:18:41
Postat av: Bearton

Då var det här med kvittorna klarlagt. När det gäller mätningsavgifterna håller jag med dej BJ, här har man gått för långt. Faktum är att nästan alla instutioner har en tendens att spåra ur, oavsett område och uppgift. Det ligger liksom i tiden. Trots att jag är egen företagare och haft anställda, är jag inte emot fackföreningen som sådan. Bara allt går rätt och riktigt till. Arbetaren skall sköta sej och fackgubbarna lika så. Givetvis, och framför allt, även företagaren. Kan tillägga att jag har bevistat Bommersvik en tid, för länge,länge sedan. Kanske är det därför jag kan se saken från två håll. Då vid den tiden beräknade man den svarta sektorn till en omsättning på c:a 42 miljarder. Det märkliga var att en ekonom, flitigt anlitad av både regering och LO, avslöjade att dessa svarta miljarder var mycket nyttiga för nationen, för de riskerade inte att låsas fast och därmed höll 4 ggr så hög omsättningstakt. Förmodar att svarta pengar har samma effekt i dag.

2007-03-26 @ 22:34:58
Postat av: Tore

Och Claes Elfsberg som inte kan försvara sitt namn...Och visst var din bil en ångdriven sådan KL. Då min kommentar tidigare försvann, nämner jag bara Fooord...visst äger de din bil...(tillverkning)

2007-03-27 @ 01:09:06
Postat av: P

Exil Svensk: javisst, om du har allvarliga/livshotande skador och går till akuten ("to the local emergency room") måste de hjälpa till enligt läkar koden. Jag menade allmän sjukvård. Kan du ge exempel på vilka delstater du syftar på? Jag har bott sju år i USA, varav 3.5 i just Kalifornien, lite nyfiken eftersom jag inte känner igen dina påståenden. De folkomröstas om det mesta varje år i Kalifornien, och enligt en vän till mig som är sjuksköterska i San Diego finns det defintivt ingen stöd i Kalifornisk lag för sjukvård av illegala immigranter, förutom livshotande skador, och t ex riskfyllda förlossningar.

2007-03-27 @ 02:43:41
Postat av: P

Mer fakta: http://www.ucop.edu/cmhi/documents/hlthcareaccess2006_eng.pdf 'Non-citizen Mexican immigrants include those who do not have documents for living or working in the United States. An undocumented status restricts access to medical insurance due to the fact that undocumented immigrants are excluded from public benefits and are placed at an enormous disadvantage regarding their labor rights'.

2007-03-27 @ 02:57:21
Postat av: Exil Svensk

Till P Godafton (gissar jag). Jag har varit i USA en del men aldrig i Kalifonien. Gillade du att bo där? Angående vilka delstater som ger förmåner till illegals så skriver man bland annat detta i artikeln som jag länkade till förut: "In New York, for instance, Mayor Michael Bloomberg has ordered city agencies to ignore an immigrant?s status in providing services. ?This policy?s critical to encourage immigrant day laborers to access . . . children?s health insurance, a full range of preventive primary and acute medical care, domestic violence counseling..." Folkomröstningen som jag avsåg var: Proposition 187. It would deny education and other benefits to illegal immigrants. Denna röstades igenom i Kalifornien i mitten på nittotalet och det var väldigt mycket debatt kring detta. Högsta domstolen (i delstaten) dömde sedan att lagen inte fick genomföras. Jag hittade en artikel som samman-ställer skol kostnaderna för illegal immigrants per delstat: Länk: http://www.fairus.org/site/PageServer?pagename=research_researchf6ad De skriver: "The total K-12 school expenditure for illegal immigrants costs the states nearly $12 billion annually, and when the children born here to illegal aliens are added, the costs more than double to $28.6 billion.1" USA Today har en artikel om små städer som tar egna initiativ för att minska infödet av immigranter. När de pratar med en borgmästare i Pennsylvania (Pa) säger han: "Lou Barletta says illegal immigrants are overfilling schools in Hazleton, Pa" Länk: http://www.usatoday.com/news/nation/2006-08-14-towns-immigration_x.htm I North Carolina skriver de: Estimates on how many of these students are citizens vary. But by conservative estimates, half of them either entered the country illegally themselves or are citizens born in the United States to illegal parents. Educating them has strained state coffers more than any other expense brought on by immigration to North Carolina Länk: http://www.newsobserver.com/1155/story/412207.html Angående sjukvård tror jag inte att jag har påstått att det finns någon form av rätt till all sjukvård, men vissa rättigheter finns. CNN hade följande rubrik i Maj 2005: U.S. to pay medical bills for illegal immigrants Länk: http://www.cnn.com/2005/POLITICS/05/10/heallth.illegal.ap/ Sen har även en del illegals försäkring. I en bra artikel från Colorado skriver de: Contrary to popular belief, not all illegal immigrants are uninsured. Among the 225,000 to 275,000 estimated illegal immigrants in Colorado, an estimated one in five workers has a job with a company that provides health insurance. Virtually no immigrants buy coverage on their own, experts say. Länk: http://www.rockymountainnews.com/drmn/local/article/0,1299,DRMN_15_4950391,00.html

2007-03-27 @ 04:23:39
Postat av: Exil Svensk

Till P Ett tillägg: Angåend sjukvård så skrev jag i början: "Många svenska läsare kanske blir förvånade av det faktum att även icke legala immigranter har rätt till sjukvård i USA." Vad jag menar med detta är att, enligt min erfarenhet, är det många i Sverige som tror att en del personer i USA verkligen har INGEN rätt alls till sjukvård om de inte kan betala och att sjuka människor bokstavligt talat ligger och dör utanför sjukhus som inte tar emot dem. Sen är det som sagt INTE min avsikt att påstå att det finns någon rätt till all form av sjukvård. Slutligen hittade jag en sammanställning av de federala kostnaderna och intäckterna relaterade till illegal immigrants: http://www.cis.org/articles/2004/fiscalexec.html Från texten: Among the largest costs are Medicaid ($2.5 billion); treatment for the uninsured ($2.2 billion); food assistance programs such as food stamps, WIC, and free school lunches ($1.9 billion)

2007-03-27 @ 05:30:25
Postat av: BJ

Bearton... Du säger det alla vet,.....svarta pengar är det smörjmedel som håller svensk ekonomi flytande och är mycket större än 42 miljd. Utåt förminskar SAP/LO dess storlek i sitt hyckleri för att försvara den svenska modellen med världens högsta skatter, men inåt på Bommersvik låter det annorlunda enligt dig,...intressant! Undrar vad verkningsgraden är för den heliga fördelningspolitiken? 50% av varje indriven skattekrona? Resten försvinner i den svenska förvaltningen och byråkrati. Bättre att folk fick ta hand om sig själva, fast 3-400000 kommunal o statsanställda blev förstås arbetslösa. De behövs helt enkelt inte. Denna tickande bomb vågar Alliansen inte ta i.

2007-03-27 @ 08:21:03
Postat av: Bearton

Till BJ Jag borde skrivit 1973 var den beräknade svarta omsättningen 42 miljarder. Utlämnade årtalet för jag kom inte ihåg riktigt när jag var på Bommersvik. Numera är det väl 160-170 miljarder, men är inte ssäker där heller.

2007-03-27 @ 10:38:41
Postat av: Magnus Rubensson

Hade inte ytterligare 170 miljarder in i statskassan bara gjort folket fattigare? Statens representanter hade förstås fått mer pengar. Men på individplanet ute i landet så hade fler fått kompensera genom att köpa mindre, leva billigare, sälja bilar, packa ihop sig i mindre bostäder, låta bli att renovera hemma trots att det behövs osv. Men om man tar och tänker sig att staten faktiskt skulle få in alla skatter på precis allt: i ett sådant läge tror jag inte alls att man skulle få för sig att sänka exempelvis inkomstskatterna. Inte ett ögonblick. Tvärtom tror jag de hade hade sett det som att "japp, här finns definitivt mer att hämta". Det hade gått upp ännu mer.

2007-03-27 @ 12:22:51
Postat av: Bearton

Det är så sant, Magnus. Vart enda ord.

2007-03-27 @ 15:17:36
Postat av: P

Tiil 'Exil Svensk': tack för länkarna, och Kalifornien är en suversän stat att bo i, tyvärr väldigt dyr. Jag håller med om att svenskar missuppfattar det amerikanska sjukvårdssystemet. Det federala systemet täcker faktiskt de mest utsatta (medicare) och arbetsgivaren har ofta sjukvård som en förmån. Sedan väljer en del frivilligt att inte ta en försäkring.

2007-03-27 @ 17:00:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: