England förde krig - Sverige snyltade

En notis som passerade helt obemärkt i svenska media förra veckan var denna : England gjorde i början av detta år den sista avbetalningen på sin krigsskuld till USA och Kanada.

60 år tog det att betala för nerkämpningen av nazismen.

En sådan nyhet borde få rodnanden att stiga och blossa på svenska kinder - medan Sverige profiterade på det nazistiska barbariet (järnmalmen) och anpassade sig till Neueuropa så fint och mjukt tvingades England pantsätta det sista av familjesilvret för att bekämpa barbariet. Under England svåraste och stoltaste stund övervägde Winston Churchill att bomba malmfälten i Norrland, synd att han inte gjorde det.

Vad man än säger om England, och ibland förtvivlar även den mest hängivne Englandsälskare, som jag själv, inför den upplösning av nationen som Tony Blair släppt lös, mutor, spin, omoral, i ett stegrande crescendo - men ändå, mitt i alla detta, finns det engelska, oövervinnliga, en slags inre kompass för vad som är rätt och fel - England anföll tillsammans med USA Irak av fel orsaker, men det är ändå ett justus bellum - ett rättfärdigt krig.

När jag hör Carl Bildt babbla om om all den politik som Bush och Blair försummar i sitt senaste Irak-talet av den amerikanske presidenten (han löser inte Palestina-konflikten, säger Bildt) blir jag likasom matt, som om Palestinakonflikten hade det minsta att göra med det terrorvåld som två muslimska trosriktningar tillämpar mot varandra. i Bagdad.

Den moraliska försumpning inifrån som Sverige genomgick under andra världskriget manifesterar sig i varje svensk utrikesminister.

När man betraktar Englands uppslutning på USA:s sida kanske fakta om lånet kan ge en del av förklaringen till lojaliteten, och kanske kan detta lån till en viss del förklara varför en nation som Sverige aldrig kan förstå att vi moraliskt sett, i andras ögon, alltid kommer att vara i underläge - i själva verket ser man ner på oss.

Det engelska lånet :

Under the Lend-Lease Act of 1941, the US provided Britain, the Soviet Union, China, France and other allies with war supplies

$50.1bn of supplies were shipped out during the Second World War, $31.4bn of it to Britain

Washington terminated lend-lease on September 2, 1945, suddenly with goods still in transit

These were sold to Britain for 10 cents on the dollar with payment stretched out for 50 years at 2 per cent interest

The $4.34bn was to be paid back over 50 years, beginning in 1950

Britain deferred payments for six years because of economic pressures

The last payment is £43m

Source: Times Database, BBC News

Kommentarer
Postat av: ogm

KL skriver: "Under Englands svåraste och stoltaste stund övervägde Winston Churchill att bomba malmfälten i Norrland, synd att han inte gjorde det."

Och vad tror du det skulle ha fått för följder; det skulle direkt ha dragit in Sverige i kriget, vi skulle sannolikt ha hamnat på Tysklands sida och blivit sönderslagna; och efter kriget förmodligen blivit en del av östblocket. Det hade nog också påverkat Finlands sits. För oss var det nog tur att Churchill blev förhindrad att genomföra sina planer.

2007-01-13 @ 17:49:26
Postat av: X Pat

Krigsåren var inte särskilt feta för Sverige. Ekonomin gick tillbaka och Sverige hade stora underskott..."profiten" från järnmalmen är inget att skämmas för.

De enda som borde skämmas (i sina gravar) är de politiker som konsekvent rustat ned Sverige under en lång räcka av år innan 2 VK - i tron att ett starkt försvar inte behövdes..NF skule ju garantera att det inte blev krig..HAHA!

Precis som nu mao. Dagens politiker borde också skämmas. Vill du fred - rusta för krig. Och tvärtom.

2007-01-13 @ 17:58:27
Postat av: THJ

Vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg denna gång gode Kurt.
Är det något socialdemokraterna ska ha all heder av är det den kloka politik som höll oss utanför kriget.
Min far vaktade gränsen mot Norge och såg nazisterna på andra sidan gränsbommen. Borde jag verkligen tycka att den politik som lät honom slippa bli skjuten av en tysk eller själv skjuta en tysk var dålig och på något sätt skämmas för detta?
Tacka fan för att sagda politik ledde till eftergifter, det var liksom det som Per-Albins politik gick ut på för att kunna lyckas. Realpolitik kan man väl kalla det.

2007-01-13 @ 18:30:41
Postat av: CB

Jo, visst var det väl lyckosamt att vi, som svenskar, inte gick samma öde till mötes som Norge och Danmark, troligtvis hade det inte gått mycket bättre för oss som sakernas tillstånd var där och då. Men allting har ju ett pris: utan det svenska järnet (kullagren, etc...)så hade Tyskland haft avsevärt mycket svårare att få fram materiel. Vissa hävdar att WW2 hade varit slut något år tidigare i Europa, utan det svenska stålet.

Priset för att vi klarade oss undan betalades till stor av de allierade, det var engelsmän, amerikaner, ryssar, norrmän, danskar osv som gav sina liv, så att svensken slapp. Vi var ju "neutrala", tack vare våra kloka ledare, lite bättre än alla andra...

Så visst, tycker man att det är OK att klara sig undan på någon annans bekostnad, så var det självklart rätt.

2007-01-13 @ 19:25:54
Postat av: THJ

Ditt raljerande är bara plumpt, CB.

2007-01-13 @ 19:30:35
Postat av: CB

Till skillnad fråm THJ som kommer med konstruktiva argument i diskussionen?

2007-01-13 @ 19:37:24
Postat av: Lubbe Ferrysson

**** Är det något socialdemokraterna ska ha all heder av är det den kloka politik som höll oss utanför kriget.**

Det är bara i Sverige som man betraktar brun tunga och bruten rygg som klok politik och nationell tillgång

2007-01-13 @ 20:11:35
Postat av: Tobbe S

Det är alltid lätt att döma andra i efterskott. Ursäktligt kan det också vara att låta sina fördömanden utgå från hjärtat. Förnuftet, logiken och historiska fakta talar dock ett annat språk. Efter den nionde april 1940 var Sverige, i praktiken, avskuret från yttervärlden västerut. Skagerackspärren låste effektivt in oss med alla sina mineringar och alla sina patrullerande tyska fartyg och flygplan. Likväl var vi tvungna att importera kol, kemikaler, konstgödning (Sveriges egenförsörjning på jordbruksprodukter var 80%), metaller och industriprodukter. Utan import skulle vi dukat under. Det fanns bara en riktning att importera från och det var Tyskland och som i all handel ville de ha betalt. Utrikeshandel är egentligen inget annat än byteshandel och var så då också. Allstså bytte vi till oss vad vi behövde mot det vi hade att betala med. Skagerackspärren hävdes först 1945, dock slank ett och annat lejdfartyg igenom och, inte att förglömma, en rätt så stor kullagerexport till de alierade. Exporten skedde under ett mycket stort risktagande för de inblandade. Mina farbröder låg i Värmland april 1940. De hade exakt tre patroner var till sina gevär. Det här var en ångestladdad tid som kom att prägla mina farbröders inställning till politik och krig för resten av livet. Bara en rent utstuderat förfinad dilletant kan, på fullaste allvar, hävda att vi skulle mopsat mot Tyskland. Massaker är väl rätta ordet för vad som skulle inträffat vid väpnat motstånd mot Tyskland och nu är vi där igen, fullständigt värnlösa och i händerna på de som håller i vapnen.

2007-01-13 @ 20:35:33
Postat av: Bosse

"Under England svåraste och stoltaste stund övervägde Winston Churchill att bomba malmfälten i Norrland, synd att han inte gjorde det."

Ett fullkomligt obegripligt inlägg.
Jag antar att Kurt drabbats av senare års historieförfalskningar när han skriver så här.

2007-01-13 @ 20:47:46
Postat av: Charlotta B

Många europeiska länder ockuperades snabb av Nazityskland i början av kriget men hur många länder kämpade emot och gjorde aktivt och militärt motstånd?

Polen ja,med beridna trupper ot tyska tanks!
Grekland ja, där det blodiga slaget om Kreta 1941 lär ha uppehållit den tyska krigsmaskinen, så att fälttåget mot Sovjet kom igång senare på hösten och tyskarna överraskades sedan av den hårda ryska vintern.
Varför gick det så lätt och snabbt att inta Norge, Danmark Holland Frankrike ..

2007-01-13 @ 20:59:36
Postat av: Tapani

Visst, vi vet ju att om t.ex. Maria-Fia hade styrt landet, i stället för Per-Albin, då hade hon tagit den där Hitler hårt i örat och sagt till honom att veta hut... Alltid roligt att få höra om hjältedåd.

"Den moraliska försumpning inifrån som Sverige genomgick under andra världskriget..." Ja, käre nå'n.

Min morbror var officer, och han har berättat en del om dygnen före den 9 april, när fartygen gick norrut i Sundet, och man inte visste om de tänkte plötsligt vika av, in mot Malmö och Helsingborg... Det fanns visst några luftvärnskanoner, som man försökte dona med så att det skulle kunna gå att skjuta plant med...

Bl.a. sjömansprästen i Stettin hade ju sett vad som var i görningen, och frågat lite diskret, och sedan rapporterat hem. Man visste. Men det var så dags. Utan reellt försvar, inte mycket mer än gubbar med bössor.

2007-01-13 @ 21:13:30
Postat av: värnplikten behövs!

De 600 000 svenska bajonetterna avskräckte till syvende og sidst tyskarna att gå över vår gräns.
Det var inte våra politikers undfallenhet utan andan hos manskapet som rapporterades till Berlin.
Många officerare var med rätta fientligt inställda mot de bolsjeviker som inte hade tvekat att inta Sverige om kriget hade börjat föras på vårt territorium.Ryssarna var faktiskt mer hjärntvättade än tyskarna och förde krig på ett omänskligare sätt ansågs det, troligen med rätta.Tyskarna ansågs allmänt som mer civilicerade.Det kan man nog säga än idag...
Rapporter från finlandfsfrivilliga förstärkte nog denna uppfattning.
Men de svenska soldaterna hade varken accepterat tyskar eller ryssar i landet så mycket kan jag försäkra efter samtal med både min far och med andra släktingar som i flera år läg inkallade i beredskap i våra gränstrakter.
Personligen har jag minnen av mörkläggning, sirener och tjutande J 21-or, mullrande B 17 och har alltid jobbat på att reda ut vad dessa minnen egentligen bestod av.
Ett av mina starkaste minnen från barndomen är att jag väcktes mitt i natten av hur jag lyftes upp av pappa i militärkläder,han kunde inte vänta till morgonen att krama om sin grabb efter hundratals nätter i halmen.

2007-01-13 @ 21:42:27
Postat av: Anders

(Manuell trackback:
Sveriges solkiga krigsår
http://dibbuk.se/index.php?id=606)

2007-01-14 @ 02:40:42
Postat av: Charlotta B

En intressant dansk intervju med Staffan Thorssell om Sveriges hållning under kriget:

http://tinyurl.com/unsbo

(via www.dansk-svensk.blogspot.com)

2007-01-14 @ 09:20:09
Postat av: KL

Sverige har aldrig varit neutralt i den gängse meningen, vi samarbetade med nazisterna, efter Stalingrad med de allierade, under kalla kriget med USA och Nato, alltid vid sidan av, aldrig ett moraliskt ställningstagande för det ena eller andra - en skammens politik, nåt att skämmas över.

Alla andra har utkämpat våra krig, demokratins krig.

Vi har stått vid sidan av och profiterat och talat om för de andra hur de skall uppföra sig. Att vi haft anspråk på en moral över alla andra är en förmätenhet som jag inte kan förklara, men i omvärlden väcker den löje.

Vi har ingen utrikespolitik i dag heller, grundad på moraliska bedömningar om demokrati och frihet, mest Bildt-bubbel, läs hans blogg så ser ni - ständigt på resa, det han säger är totalt syrefattigt och innehållslöst.

2007-01-14 @ 10:29:32
Postat av: Tapani

Citat från Peter Tennant: Vid sidan av kriget. Diplomat i Sverige 1939-1945. Legenda 1989. (Touchlines of War ? reflections on wartime Sweden)

S 22-23: I början av kriget var Sverige neutralt och anhängare av de allierade, men tappade tilltron till dem på grund av deras oerhörda nederlag i Polen, Norge, Danmark, Holland, Belgien och Frankrike, följda av de tyska framgångarna i Nordafrika, ockupationen av Grekland och Jugoslavien, anslutningen av Ungern, Rumänien och Bulgarien inför det inledningsvis framgångsrika anfallet på Ryssland.
. . .
Det råder ingen tvekan om att Sverige gick för långt i eftergifter mot tyskarna men i själva verket hade både tyskarna och de allierade samma intresse av att hålla Sverige neutralt hur mycket vanära detta än skulle leda till för Sveriges del. Där fanns ett värdefullt fönster för underrättelsetjänsterna att kika igenom, en bas för politisk och propagandistisk krigföring både i vit och svart form och i vårt fall en stödpunkt för vårt understöd till motståndsrörelserna i de ockuperade länderna.

S 30-31. Efter invasionen av Danmark och Norge den 9 april 1940 införde tyskarna blockad på Skagerack. Med undantag av den värdefulla exporten av kullager, specialstål och maskiner som George Binney bröt blockaden med, var Sverige helt avstängt från handel västerut. Enda transportvägen mot väster gick genom den nordfinska hamnen Petsamo som genom en 60 mil lång och smal väg stod i förbindelse med Sverige. Det var inte möjligt att utveckla handeln den vägen. Den viktigaste förbindelselänken västerut blev lejdtrafiken till Göteborg, där svenska båtar tilläts passera blockaden i bägge riktningar.

S 128: Trots den tyska propagandan och undergrävande verksamheten hade vi en tillgång som tyskarna inte hade någon motsvarighet till och det var den välutbildade svenska allmänhetens sunda förnuft och en intellektuell elit som till allra största delen var motståndare till nazismen.

2007-01-14 @ 11:23:25
Postat av: Pierre Sternegård

Om Bildt med det han sa angående Bushs tal menar att
Bush inte är intresserad av att lösa några konflikter utan bara så dispyter och ökat våld så har han ju rätt.Kriget i Irak är inte slut förrän kvinnor och barn samt en helt Bush lojal regering är allt som finns kvar.

Min övertygelse är iaf. att den tidigare (S) politiken som nu bara förvaltas vidare med Bildt och andra. Kritik mot Blair, Bush med fler är ette spel för galleriet. Vad är det man är yte efter.

Alla måste vi nu agera mot ökad kontroll, registrering och övervakning i samhället.
Det är bara det att den gamla regeringen med (S-ledningen) med Bodström i spetsen är de som med vårt tysta medgivande ökat avlyssning och övervakning av allt och alla i nästan Blair-Brittisk stil. Vissa moderater verkar outgrundligt nu vilja fullfölja den banan med sitt nya förslag om att avlyssna i stort sett all telefoni och internet.

För att inte tala om rättsligt ogrundade frysningar av medborgares pengar, CIA hämtningar nattetid av människor och medborgare ut ur Svenska häkten.

Det är något allvarligt fel med våra valda representanter(även småpartiernas som är tysta) när de tillåter övergrepp på de egna medborgarna utan att reagera... de små partierna skulle ocg borde hota att fälla regeringen, kräva ansvar och medborgarnas(allas våran) konstitutionella rätt.

Vem slåss för medborgare som pekas ut grupp för grupp i Sverige idag???

2007-01-14 @ 11:51:24
Postat av: Pierre Sternegård

"För att inte tala om rättsligt ogrundade frysningar av medborgares pengar, CIA hämtningar nattetid av människor och medborgare ut ur Svenska häkten."

Svenska medborgare, ja. Men svenskar?

2007-01-14 @ 13:21:09
Postat av: Pierre Sternegård

Det är lite underligt när ovanstående citat med kommentar ang medborgares etniska bakgrund är inlagt med min signatur... Jag har inte fällt den avslutande kommentaren. Jag skulle aldrig posta i andras namn.

2007-01-14 @ 13:29:40
Postat av: värnplikten behövs

"Varför slåss ingen för de som pekas ut grupp för grupp" ?
Jo, därför att det finns för många stora grupper som bara håller på sitt, sin särart, sina värderingar ,sitt partiprogram och sin kultur.
Bl.a. kan den s.k. integrationen aldrig lyckas då ingen törs lyfta fram nationen som ett gemensamt,överordnat projekt!
Genom århundraden har makthavare startat krig eller pekat på yttre och inre fiender för att ena folk i skilda grupper.
Detta beteende förekommer nu mer eller mindre i flera av de större politiska eller etniska grupperna här.Det kanske är en naturlig reaktion på ett sätt men kan inte det mönstret brytas så kan heller inga politiker styra landet.
Så behovet av litet "spioneri" och underrättelseverksamhet bland invånarna
uppstår troligen av ovanstående skäl.
Men vad resultaten av den verksamheten skall användas till vet man väl inte så noga.

2007-01-14 @ 13:40:04
Postat av: Pierre Sternegård

Jag tror att maktmänniskor nationellt, spelar tillsammans globalt mot alla folk tyvärr... Jag tycker det är sorgligt att någon människa ska fås att lämna sitt
land pga. konflikter och storpolitik producerade för att skapa skräck människor emellan och ge maktens män närmast oinskränkt makt, köra över grundlagar och spela ut den ena gruppen mot den andra. De flyktingar som kommit hittils ska vi inte låta bli något som vi vänder vår uppmärksamhet mot (som globalisterna vill) istället för att agera uppåt mot de som skapat situationen. Både Bildt och
förra regeringens representanter gör alltid minsta möjliga av vad folk kan kräva i sina utspel.

Bloggaren här har rätt! Vaddå palestina?? Carl Bildt!... Det mesta i Bushs tal är rökridåer... mera substans mot slutet av talet får man när han kommer in på hur Palestinska, Libanesiska!!?? och Afghanska muslimer i princip väntar på invasioner för att bli befriade från våld. Andra nationer han hävdar ska anfallas, tex. syrien och Iran gör inte det hela bättre precis, om man inte gillar att behöva öka bistånden för uppbyggnad, mediciner, och ännu mera upptrappade flyktingströmmar.

Inte är det de fattiga och medel-muhammed i andra hörn av världen som är största hotet mot de fattiga i väst eller medel-svensson. Vems brickor och i vems spel är de och vi?

2007-01-14 @ 14:31:23
Postat av: Johannes Paulus II

Det tog mig och min organisation flera hundra år att be om ursäkt för inkvisitionens illgärningar, varför kräva av det svenska folket att göra det på femtio?

Att allt blir en diskussion om vad som var bäst "Realpolitik" med kolimporter hit och kullagerexporter dit eller en slags teoretisk-etisk genomgång om hur vi hade kunnat dö med flaggan högst i topp blir bara löjligt. Båda två en stor undanflykt ifrån det jobbiga faktumet att vi hade reaktionära, rasbiologiska, fascistiska och nazistiska sympatier i landet (och inte bara hemliga hobbies hos några få högt uppsatta).

Skribenten ovanför illustrerar det utmärkt, t ex "tyskarna ansågs allmänt som mer civiliserade" men framförallt med sin egna åsikter som fortfarande har en odör av nypressad brun uniform..

Nej! Vi får nog vänta några generationer till innan vi klarar av att spotta ordentligt på alla våra släktingar som led dessa hemska kval, så som att vänta på tyskar, vänta på tyskar och vänta på tyskar..

2007-01-14 @ 17:45:12
Postat av: Tobbe S

Inkvisitionens Iranska motsvarighet idag kallas för väktarrådet och har ungefär samma maktbefogenheter som inkvisitionen hade på sin tid. Ganska så typiskt att en institution av 1300-talssnitt anses modern i dagens Iran. Obildning är ett ganska så hämmande handikapp som visar sig glasklart vid historiska inlägg på bloggar. Vid riksdagsvalet 1936 uppnådde de båda svenska nazistpartierna ett mycket mediokert resultat. De kom upp i ett sammanlagt resultat av 17.000 i hela landet, d v s, ett nästan lika glasklart resultat som FI i riksdagsvalet 2006. Vid riksdagsvalet 1940 ställde de båda partierna inte upp och till valet 1944 var de nerlagda. Rasbiologi forskades det om runt om i världen på 20- och 30-talen och Sverige var inget undantag. De främsta rasbiologerna fanns dock i Sovjetunionen och USA och hade där statliga resp federala forskningsanslag.

2007-01-14 @ 21:04:35
Postat av: Malmbergsbo

"Bomba malmfälten" dvs Kiruna, Svappavaara samt Gällivare-Malmberget. Med detta visar Kurt Lundgren förakt för sina egna landsmän, och man förstår att några tusen "lappjävlar" mer eller mindre kan kvitta för honom.

2007-01-15 @ 01:44:50
Postat av: KL

Jag skulle vilja fråga Malmbergsbo detta:

. Hur många ton järnmalm sålde Sverige till Nazityskland?

. Hur länge förlängdes kriget på grund av de svenska malmleveranserna?

. Var den elförande ståltråd som omgav koncentrationslägren gjord på järnmalm från Malmbergsbons hemtrakter?

. Hur högt moraliskt pris är vi beredda att betala för att stå utanför ett krig?

. Finns det en gräns för skamlöshet?

. Tycker Malmbergsbo att vi kunde ha tagit några kronor av malmprofiten från nazisterna och hjälpt till att betala den engelska krigsskulden?

2007-01-15 @ 06:25:08
Postat av: Tobbe S

Om vi inte använt järnmalmen till att byta till oss kol, konstgödning, vapen, kemikalier, radioteknik, maskiner, flygplansmotorlicenser, industrimineraler etc etc etc från tyskarna, hade de tagit den själva. Då hade vi fått en jättelik anläggning med slavarbetare (läs judar) uppe i Kiruna som brutit malmen. Sillnaden hade varit att då hade vi inte fått ett dyft av allt det bytte till oss mot malmen. I Norge hyste tyskarna 200.000 slavarbetare, enl Tennant, vi hade nog fått lite fler. Och, som sagt, vägen västerut var igenbommad genom det ockuperade Norge, Danmark och Skagerackspärren. Samlingsregeringen förde en klok och realistisk politik som gjorde det bästa av situationen.

2007-01-15 @ 07:23:17
Postat av: Carl Norberg

Maken till infatil debatt, vad har ni läst för någon rappakalja? Ni måste ha fler perspektiv i era inlägg, bedrövligt!

2007-01-17 @ 12:05:54
Postat av: Johannes Paulus II

Tobbe S! Ett talande exempel när du ursäktar rasbiologin med att "den även fanns i andra länder" - det är PRECIS dessa undanflykter och åsikter jag menar.

Också en intressant jämförelse mellan dagens FI och 30-talets nazistpartier. Men jag antar att tåget inte gick ända fram till perrongen; skulle du inte hålla med om att, trots att FI inte idag ingår i riksdagen, feminismen är en åsiktssamling som väldigt grundligt påverkar samhället? Precis på samma sätt som naz/fac/etc gjorde på 40-talet, trots att de aldrig vann några val..

2007-02-02 @ 11:42:30
Postat av: cavalli

pagine piuttosto informative, piacevoli =) http://www.flryanair.org/cavalli

2007-02-24 @ 23:26:55
Postat av: wallpaper

Nice site you have! http://www.ojgetti.org/wallpaper

2007-03-04 @ 13:30:25
Postat av: dj italia

OOOOO! Luogo che molto buon avete! Saluti da Milano:) http://www.nuovi5y.org/dj-italia

2007-03-05 @ 10:29:00
Postat av: azzurra

i'am really impressed!! http://www.hjcost32.org/azzurra

2007-03-06 @ 17:14:57
Postat av: W t f

jo det skulle ju verkligen gått bra för England om de bombade malmfälten I norrland.
Förutom att de skulle ha tagit ytterligare 60 år för de att betala av sin krigsskatt.

2008-05-10 @ 13:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: