Sveriges alla tidningsgenier hyllade

Medievärlden har utkommit med ett nytt hyllningsnummer till svenska tidningsgenier.

Det börjar redan på sidan 4 där Göteborgs-Postens Tomas Brunegård framställs som en svensk Murdoch, som nu tagit ännu ett steg mot toppen. Brunegård tänker långsiktigt får vi veta, han behöver inga pengar för att han har så det räcker, det gör andra gröna av avund.

Efter några sidor följer så en ny hyllningsartikel och på detta uppslag hittar vi en rejäl drapa till ära för ny VD och redaktionschef på Dala-Demokraten. Även Göran Greider hyllas; alla känner igen Greider, var han än kommer identifieras han med DD.

Detta förefaller emellertid inte vara så lyckat eftersom under hans tid har tidningen tappat mer än 1 200 ex i upplaga, omsättningen har minskat, rörelsemarginalen fallit till att bli negativ tillsammans med rörelseresultat. Trots den enorma tekniska utvecklingen är antalet anställda oförändrat sedan flera år och tidningen allt mer beroende av statsbidrag. Hur en medietidning i branschen ändå kan få DD att framstå som tillverkad av tidningsgenier är en bedrift.

Men jag tror mig begripa varför det är som det är på DD.

Inledningen på artikeln låter så här:

”Gubb Jan Stigsson sitter på sitt rum och suckar. Pannan ligger i djupa veck, skägget är vildvuxet och träskorna är trasiga och tejpade. Han är tidningens hårdkokte kriminalreporter men det är inte rättegångsprotokoll som täcker skrivbordet. Det är insändarbrev, överst ett i högen som handlar om dålig sallad i Leksand. Med de nya rutinerna turas reportrarna i Falun om att sköta insändarsidorna. - Helt värdelöst, enligt Gubb Jan Stigsson.”

Japp, där har vi det.

En tidning som uppfattar redigerande av insändare som helt värdelöst har verkligen problem.

Insändarna är nämligen tidningens viktigaste material.

DD:s kris kan därmed bara bli djupare, trots tidningen alla genier på ledande poster.

Nyhetsmagasinet Fokus ägnas en hyllning på uppslaget 24-25, sedan svänger det om Corren över fyra sidor därefter och vi hamnar så hos framtidens tidning, Nerikes Allehanda som får fyra sidor textreklam. Denna ärans blandning avslutas så med en femsidig hyllning till en för mig helt okänd Bo Zetterlund vars motto i ledarskapsutbildningen är, ”att den enskilt viktigaste faktorn är att utveckla ledarskapet, men man ser det inte som en enskild faktor att utveckla...”

Medievärlden ges ut av Tidningsutgivarna.

----------------

Var flyttar
kalkonerna?

I går kväll hörde jag en märklig sak på TV. Efter det senaste utbrottet av H5N1 i England där över 150 000 kalkoner nu slaktas och bränns uppmanas vi att titta efter döda fåglar på ostkusten, där jag bor. Var häckar kalkonerna?

-----------------

Knipas med
glödande tänger

För att få folk att anpassa sig och tala sanning lät häxkommissionen på 1670-talet i Sverige knipa kärringarna med glödande tänger - efter en kort stund sade de då genast vad kommissionen ville höra, nämligen sanningen och endast sanningen. Något annat var ju kommissionen inte ute efter, dess arbete var helt ideellt och utfört för samhällets bästa.

Samma metoder kommer nu att tillämpas på personer som inte tror på klimatuppvärmningen; det blir en särskild EU-tång från Bryssel som skall få oss avvikare in på den rätta vägen. Allt för vårt eget och samhällets bästa.

----------------

Obegripligt
A-kassestök

Stöket om A-kassan är obegripligt, egentligen. Det handlar ju här om en vanlig försäkring, varför skall staten blanda sig i den, in där och peta? Varför inte lämna över alltihop till parterna, LO, SAF och det privata försäkringsväsendet. Den som vill ha en A-kasseförsäkring löser en, premien bestäms i förhållande till det skydd som den enskilde vill ha, precis som med bilförsäkringen, helförsäkrad, halvförsäkrad, med eller utan bogsering och hyrbil - du själv bestämmer. Villkoren bestäms efter vad du är beredd att betala.

Det enda statsmakten bestämt är att alla som har bil skall ha en bilförsäkring, hur du sedan ordnar denna försäkring har väl inte staten med att göra.

Alliansregeringens A-kassestök är helt obegripligt. Allt är feltänkt i regeringen, från början till slut.

----------------

Om cookies

OBS. Denna sida använder inte cookies eftersom jag inte vet vad det är.

Jag tror jag är emot cookies, låter inte bra, cookies, nej, det är jag emot.

Kommentarer
Postat av: Pierre Sternegård

Håller helt med and A-kassan... Tänk om man betalt hem, olycksfall, eller liv etc. under längre tid för att ha trygghet samt ett bre belopp enl. överenskommelse när olyckan är framme. Då säger Reinfeldt, Sahlin eller annan att " nähä det är alldeles för tryggt och passiviserande" du kan bara få litegrann av det du skrivit på och betalt för. Sedan kan man ju undra hur det vore om man översatte A-kasseförsäkringen till andra... Om man skade sig och inte slutar halta och ha ont på X
antal behandlingar, sjönk beloppet på olycksfallsförsäkring och sjukpenning då? Eller om man inte lyckades bygga ett nytt hus/hem tillräckligt snabbt, ja då kanske man behöver en sporre som heter mindre stålar...???

Övergrepp är ett bra begrepp för A-kassereformen.

2007-02-05 @ 11:28:02
Postat av: Pierre Sternegård

Håller helt med ang. A-kassan

menade jag

2007-02-05 @ 11:28:46
Postat av: Johan Johansson

Bäste Pierre Sternegård.

Du skriver: "Tänk om man betalt hem, olycksfall, eller liv etc. under längre tid för att ha trygghet samt ett bre belopp enl. överenskommelse när olyckan är framme" och jämför detta med A-kassan.

Det är en mycket märklig jämförelse. Det faktum att man har en olycksfallsförsäkring är inte något incitament för att lägga om sitt liv, så att man råkar ut för fler olycksfall.

Och inte heller är en hemförsäkring (som regel) något incitament för gemene man för att bränna ned huset eller något incitament för att strunta i att försvåra för tjuvar att bryta sig in.

A-kassan fungerar däremot (inte minst i Norrland) som ett incitament för folk att lägga om sina liv. Man lever "på kassan" omväxlat med någon kortare tids (projekt)arbete varefter det är dags för en ny period "på kassan" osv.

Dvs alltför många PLANERAR sina liv utifrån villkoren i A-kassan.

Däremot planerar man, som sagt, varken de olycksfall eller de inbrott, eldsvådor osv man drabbas av utifrån sina försäkringsvillkor.

2007-02-05 @ 14:03:30
Postat av: Pierre Sternegård

#Det är en mycket märklig jämförelse. Det faktum att man har en olycksfallsförsäkring är inte något incitament för att lägga om sitt liv, så att man råkar ut för fler olycksfall".

Jasså? Om man är klåfingrig politiker som inte litar på folk i största allmänhet eller begriper nåt så kanske man kan anta att folk blir försiktigare och mindre olycksbenägna om olycksfallsförsäkringen kapas såsom A-kassan.

"Och inte heller är en hemförsäkring (som regel) något incitament för gemene man för att bränna ned huset eller något incitament för att strunta i att försvåra för tjuvar att bryta sig in".

Likaså är det med hemförsäkringen... kanske folk var räddare och ängsligare i och om sina hem då om ersättningen sänks vid olycksfall.

Du liksom massa klåfingriga storebröder antar och tror samt lägger er i en massa som borde vara grundlagsskydd mot. Det finns en massa som planeras utifrån det mesta i samhället, so what? Var så snäll och förbjud själva livet så slipper vi kriminalitet, lathet och fusk.

2007-02-05 @ 14:14:19
Postat av: Carl Norberg

Panering för A-kasans perioder, vad är detta för vetskap i sammanhanget?

Det föreligger uppsåt tydligen.

Så att det skulle, i den synnerligen korkade jämförelsen, avseende försäkrings exemplet, komma att kallas för försäkringsbedrägeri. Detta gör inget tydligen.

Nu är detta lyckligtvis inte sant, eftersom det inte rör sig om något försäkringsåtagande, enligt gängse lagstiftning.

Vilken försäkring kan ge ett större utfall än den estimerade skada som lidits?

För att då inte ens beröra återförsäkringsfrågan...

Kort sagt, vad är detta för korkat resonemang om försäkringar?

Och att fråga varför regeringen inte önskar en försämrad likvidsituation? Va?

2007-02-05 @ 14:19:06
Postat av: Pierre Sternegård

Det finns folk som fixar olycksfall, inbrott, eldsvådor! Och? I England har otäcka parlamentariker som vill folkets väl lagt ett förslag om att nybyggda bostäder ska ha inmonterade kameror...övervakning? Nej! Billigare och tryggare hemförsäkring är argumentet.

Hur fri eller ofri vill man vara?

2007-02-05 @ 14:21:17
Postat av: Pierre Sternegård

Tack Carl jag kunde inte sagt det bättre!

2007-02-05 @ 14:24:14
Postat av: Johan Johansson

Pierre Sternegård: "..kanske man kan anta att folk blir försiktigare och mindre olycksbenägna om olycksfallsförsäkringen kapas ..Likaså är det med hemförsäkringen... kanske folk var räddare och ängsligare i och om sina hem då om ersättningen sänks vid olycksfall"

Man "kan anta" vad som helst - endast fantasin sätter någon gräns för vad man "kan anta".

I teorin så är det ingen skillnad på teori (dvs antaganden) och praktik - men i praktiken så är det skillnad.

Att alltför många (inte minst i Norrland) planerar sina liv utifrån villkoren i A-kassan och varvar att gå "på kassan" med kortare (projekt)arbeten och därefter återgår till kassan för en ny period - det är en realitet idag.

OM det skulle bli en realitet, att alltför många bränner ned sina hus eller alltför många (mer eller mindre medvetet) skadar sig - då kommer även hem- och olycksfallsförsäkringar att förändras.

2007-02-05 @ 15:35:52
Postat av: Adolf

Eftersom vattennivaåerna stiger så kommer det finnas ett behov av nya offentliga arbeten: att bygga strandvallar runt Sveriges kuster, för att undvika ett nytt 'New Orleans'.
Arbetslöshet blir ett minne blott, matkuponer istf. lön, kagge med sprit etc.

2007-02-05 @ 16:57:19
Postat av: heg

Ibland är du bara för goo lelle Kurt 9o

Cookie, är inte det sånt man äter?


När jag gick med i a-kassan, efter ett års överklagande, sista instans var Försäkringsöverdomstolen? Över 20 år sedan. Var månadsavgiften 19, nitton kronor.


Det var inte många som visste då att det gick att vara med i a-kassan utan att vara med i sossarnas maffia Facket. En maffiagubbe kom till jobbet och tyckte att jag skulle gå med i facket. -Varför då? frågade jag.

-Då får du a-kassa. Sa maffia-gubben.


- Jag är redan med i a-kassan. Sa jag.

-Det är du inte! sa maffiagubben.

Tjafs fram och tillbaks. Jag drog fram Postkvitton på 19 kr i månaden till den Erkända arbetslöshetskassan. Maffiagubben från facket tappade hakan fullständigt. Han skulle återkomma i ärendet. Jag såg aldrig honom igen.

A-kassan var då financerad till 98-90 procent av skattemedel. Fackmaffian LJÖG att gick du med i Facket, a 150 kr i månaden, då, och endast då fick du rätt till a-kass.

Kolla själv på Gula Sidorna, bÖgholmen under Erkända a-kassor.


Glädjande nyheter Kurt: Snart kan du skicka heg i fängelse + alla hans kompisar. I fängelse med dom jävlarna bara

Gå direkt till fängelse. Click here

2007-02-05 @ 17:06:47
Postat av: Tom

A-kassan finansieras väl i huvudsak (90%?) via skattsedeln, därav intresset från politisk sida. Och därav ointresset för att minska arbetslösheten från fackligt håll.

2007-02-05 @ 19:24:56
Postat av: Tom

A-kassan finansieras väl i huvudsak (90%?) via skattsedeln, därav intresset från politisk sida. Och därav ointresset för att minska arbetslösheten från fackligt håll.

2007-02-05 @ 19:26:00
Postat av: Pierre Sternegård

Nä så är det inte... den är i stort sett självnfinansierad...
iaf inte ner än tex trafikförsäkringen, som iofs regeringen chockhöjt... Ingen ska ha råd att åke bil eller bo på landet tillslut...

Känns oerhört j%¤#igt att tänka att man kanske har otur och blir arbetslös längre fram i livet och hunsas som många äldre idag i systemet, samt som min kompis i byn som är 59 och tvingas skola om sig!!? bara för att AF & regeringen är maktgalna som bekräftar sig själva genom att trycka ned andra, samt slå på marginalgrupper.

Så du Johan tycker att de flesta som blir arbetslösa är simulanter, passiva och orkeslösa som inte förstår sitt eget bästa? Du kanske tycker vi ska ytterligare inskränka allt som kan missbrukes då? Alkohol? Pengar? Tips?... Vad mer vill du göra? Är det för att vissa anser sig litebättre och mera produktiva och aldrig någonsin kan drabbas av olyckor som det är helt ok att tracka marginalgrupper?

Hur vore det om man tog lite yttrande frihet från internet för att det missbrukas...

Som det kanske framgår avskyr jag samhälleligt överförmynderi och de glada påhejarna ibland medborgarskikten som inte står upp för någon som dom inte kan inentifiera sig med förrän de själva får taskig höft, eller sparken för att ingen tycker om dem.

2007-02-06 @ 01:10:23
Postat av: Johan Johansson

Bäste Pierre Sternegård.

Att alltför många (inte minst i Norrland) planerar sina liv utifrån villkoren i A-kassan och varvar att gå "på kassan" med kortare (projekt)arbeten och därefter återgår till kassan för en ny period - det är en realitet idag.

De som planerar sina liv på detta sätt, de inrättar medvetet sina liv på andra människors bekostnad.

Senast idag skrev Aftonbladets ledarsida att "rundgång i Ams-åtgärder och a-kassa [har] fått explodera". Inte ens Aftonbladet anser längre att detta upplägg kan försvaras.

2007-02-06 @ 01:27:41
Postat av: Carro

Det har ju framställts i media som att nu är A-kassan obligatorisk, eller har jag missuppfattat? I vilket fall har två av mina vänner i veckan gått ur både fack och A-kassa utan problem.
Gör hela arbetsmarknaden mer flexibel så slipper folk sitta och häcka på samma jobb i 40 år medan övriga befolkningen drar runt på a-kassa.

2007-02-06 @ 04:30:18
Postat av: Carl Norberg

Mediaframställningen syftar väl till något kan man anta.

Vad som är mer oklart är hur så många kan tro att man kan köpa sig en normal måndslön, för endast ett fåtal procent av beloppet, och att en premiehöjning inte blir oundviklig?

2007-02-06 @ 11:30:42
Postat av: Gubb Jan

Tänk så fel det kan bli! Vi hade en engagerad insändarredaktör som vårdade skribenterna och såg till att sidan höll hög kvalitet. Han tvingades sluta och i stället delades hans jobb upp på oss reportrar som var femte veckan nu måste börja från början med 100-talet liggande insändare som ingen av naturliga skäl kan ha koll på eller hinner ta ansvar för. Det jag tycker är värdelöst är att jag försvinner som nyhetmakare var femte vecka och då nte heller kan hålla kvarlitet på insändarna vilket sänker kvalitén på båda jobben.
Gubb Jan, DD Falun

2007-02-07 @ 10:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: