Giv akt, Kungl Kronoberg Regementes Fana

7140-415
Detta är ett lejon med stake - Kungl Kronoberg Regementes Fana.
Där kan man läsa om regementets stora slag : Breitenfeldt, Lützen,
Fraustadt med flera.

S-regeringen lade ner detta anrika regemente, tillsammans med Dalregementet, landets äldsta. Vi har nu Löspluggen och Tomhylsan som sörjer för vår säkerhet.

Kommentarer
Postat av: värnplikten behövs

De som lagt ned bygderegementena har gjort samhället och sig själva en sådan otjänst att knappast någon samhällelig destruktiv gärning kan jämföras därmed.

En närmast brottslig klåfingrighet bland politiska lycksökare och en omedvetenhet om sakernas tillstånd, orsak och verkan, i vårt samhälle samt även en slöhet och ansvarslöshet hos allmänheten,gemene man, ledde till dessa katastrofala åtgärder.Ingen påföljd vore stor nog för att vedergälla de medvetna övergrepp mot medborgarna som detta utgör, om bara de verkligt ansvariga kunde identifieras och ställas till svars.
Pudelns kärna,själva sakens natur, handlar om lojalitet med den egna nationen,kulturen,välståndet,jämlikheten, religionen, solidariteten,miljön,historien och mycket mera.
Allt detta är nu bortblåst och kvar finns osäkerhet, fientlighet mellan grupper och religioner,hög och låg, svart och vit, nord och syd etc etc.
Detta skulle inte varit nödvändigt om värnplikten och bl.a. bygderegementena funnits kvar som enande faktorer och samhörighetsskapande instrument
Om vi t.ex. tar andra och tredje generationens invandrare så finns det många som vet varken ut eller in men bara önskar sig något och någon att känna lojalitet med och att tro på.Partipolitik är förbiflaxande glättade budskap , ofta utan substans, som inte attraherar folk i allmänhet.Ett års värnplikt däremot är väl använd tid om man vill ha ett stabilt samhälle med balanserade värderingar och ömsesidig respekt.En annan effekt brukar vara ett ökat självförtroende,självkännedom och inte minst: Kamratskap över gränserna.
Det sista är det starkaste kittet i ett samhälle och ger grundvalen för tolerans mot det man kanske inte mött tidigare.
19-20 åringar är mer formbara än både yngre o äldre på många sätt.Den bästa åldern att lära sig vad ansvar betyder.
Livet är en skola.Att tro att samhället i nuvarande skick skall kunna fungera utan adekvat utbildning är bara ren dumhet.Vi ser ju vad som händer.
Att fösa ihop folk och kulturer från när o fjärran låter sig inte göras utan vissa enande åtgårder och ömsesidig utbildning.Väg sedan in de mycket angelägna försvarsaspekterna som åsidosatts i ett flertal år så hamnar vi direkt i en allmän värnplikt.
Värnplikten behövs!

2007-12-13 @ 20:51:55
Postat av: Nisset

svenska försvaret??? har du gjort lumpen? svenska försvaret består av en hög alkisar som inte var nyktra nog när de snubblade ur universitetet att ha vett att söka hjälp.

2007-12-13 @ 21:14:32
Postat av: värnplikten behövs

Tja,1960,när jag gjorde värnplikten fanns en utbredd respekt för försvaret och i synnerhet för bygderegementena.Sen har det förvisso gått bakåt.
Själv ser du ju ut som någon som försnillat de pengar som staten kanske satsat på din utbildning.Men det var måhända inte ditt eget fel.

2007-12-13 @ 21:35:29
Postat av: Nisset

Svenska försvaret är en halvmesyr.
du låg ju i värnplikt på 60-talet, om du inte var hanlotta borde du ju ha någon uppfattning om illa utrtustade soldaterna var då!!! man förr skulle frysa ihjäl än att hinna fram till fronten och ta kål på ryssar ifall man valt att anfalla på vintern?

2007-12-13 @ 21:56:06
Postat av: värnplikten behövs

Ja du, Sverige var relativt sett knappast sämre utrustat än Finland som stod emot i två krig mot Sovjetuninonen 20 år tidigare.Med det vill jag ha sagt att försvarsandan betyder en hel del.
Den verkar du ju inte bidragit så mycket till.
Men alla skrönor till trots har det funnits mer krut än vad som har varit känt inom krigsmakten genom åren.Klassificerad information förstår du.
Men som sagt, försvarsandan har det av och till varit sämre med ,och det p.g.a. alla nyttiga idioter som låtit sig duperas av politiska budskap,rykten eller hot och ådagalagt ett samhällsdestruktivt förhållningssätt till försvaret.
Som jag sade inledningsvis:
Värnplikten behövs!

2007-12-13 @ 22:13:14
Postat av: von Dell

Värnplikten utgjordes av utbildning. Bl.a. i ordning och uppförande, vilket dagens generation behöver mer än de tidigare, eftersom sådant inte betyder nåt i skolan numera. Man har svårt att få ett jobb, om man uppför sig som en stöddig drummel.
.
Lika viktigt var förståelse för organisation och ordergivning, att uppfatta vad som skall göras.
.
Sen var det utbildning i att klara sig i svåra situationer, ex.vis då man skadat sig. Men också att söka skydd i stridslägen. Sådana kan vi aldrig förutsätta att vi aldrig skall råka ut för. Här i landet sker ju skottlossning på öppen gata snart sagt varje vecka numera.
.
Till sist lärde man sig förstå andra människors psykologi på ett sätt knappast någon annan utbildning klarar, eftersom man bodde ihop dygnet runt.
.
Värnplikten gjorde män av killar.

2007-12-13 @ 22:44:48
Postat av: Nisset

Jag ska inte med MITT liv bidraga med försvarsandan. den tiden du lever i finns inte mer. vi ska bara totalvägra militärtjänst för detta medger bara sossemakt/liberalmakt

2007-12-13 @ 22:48:01
Postat av: Skånepåg

För en annan som gjorde "långlump" i mitten av 50-talet så förstår jag inte riktigt ert resonomang.

Jag försvarade "fostervattnet". Vi hade kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon. 6 u-båtar alltid på gång varav 3 som växelsvis fullt stridsutrustade smög omkring i Östersjön. Vi hade ett stort antal jagare, torpedbåtar, en dj-a massa flygplan (3:e eller 4:e största i världen), kustartilleriat hade modifierats efter att man hade studerat "bristerna" vid landstigningen i Normandie, radarövervakning och kommunikationssystem uppgraderades successivt o.s.v. Driftvärn fanns det lite överallt, reservofficerare hade vapen hemma och runt om i Sverige kunde kuppförsvarsförband sammankallas med kort varsel.

Jag var därefter ett antal år involverad inom en synnerligen känslig del av totalförsvaret och man hade bra koll på vad som försegick fram tills dess att politikerna på allvar började avveckla vårt fädernesland i slutet av 70-talet.
Först DÄREFTER började det enligt min mening gå utför med stormsteg och nu ligger allt i spillror!

2007-12-13 @ 22:58:31
Postat av: Nisset

Tja, skånepåg.
kanske vi gjorde våran tjänst i olika epåker. jag fick uppfattningen att vi var i nångon slags samhall då på gamla hederliga 85-85 taled

2007-12-13 @ 23:17:23
Postat av: lasset

Tror att FM klarar sig utmärkt utan Nisset. Han är i alla fall för gammal numera.

2007-12-13 @ 23:38:52
Postat av: Tore

Visst behövs värnplikten. Då får ju beväringen lära sig det föräldrarna ej orkade med. Nog har jag fostrat tusentals av omogna "söner", till att bli
ansvarsfulla medborgare. "Hård men rättvis" var mitt slagord. Det följde mig
fram till "the end", 1987. Aktiva- och skolförband, med repetionsutbildning i
basförband, och repgubbar. Alla lika nöjda som jag!. 1965 var jag t ex kommenderad till F2 Hägernäs för att ta
hand om "studentbeväringar". Elev nr 1,
var dåvarande kronprins Karl Gustav, nu-
mera vår konung. Men han gick till "flottan istället, sorgligt nog. Han hade nog hört talas om mig i
skymundan!. Jag har i en tidigare blogg
förmedlat detta. Att "läsa" Mr "Nisset" hur han upplevde det, visar bara den
inställning en del medborgare idag har
beträffande ansvarstagande...

2007-12-14 @ 00:31:58
Postat av: Galder

Lejonet utan stake

Kvinnliga "soldater" klagade - uniformslejonets snopp togs bort

Kampen mot sexistiska symboler förs med aldrig tillförne skådad energi, märker jag. Härnäst är det själva ordet insatsstyrka som bör bytas ut - det tyder helt klart på en sats som kommer in, alltså manschauvinism i sin mest osminkade form.

Nu förstår man bättre hur det är att bli avsnoppad.

LEJONET UTAN STAKE BLEV AVPOLLETERAD

Kvinnor fick lejonet stympat

Det finns kvinnliga soldater i Nordic Battle Group, den svenska utlandsstyrkan. Då kan man inte ha ett lejon med snopp som förbandstecken. Lejonbilden kastrerades för att inte störa försvarets ambitioner på jämställdhetsområdet. De kvinnliga soldaterna hade klagat till EU-domstolen.Nu är försvaret nöjt, men inte konstnären Vladimir A Sagerlund. Som heraldisk konstnär på Riksarkivet sedan 1994 är han expert på hur vapensköldar och liknande ska utformas konstnärligt.

- Ett heraldiskt lejon är en kraftfull och ståtlig symbol med genitalierna i behåll och jag kan inte stå för en beskuren bild, säger han besviket. Försvarets traditionsnämnd gjorde ändringen utan mitt medgivande. Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.
- Vi fick i uppdrag att se till att snoppen försvann, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden.

Men han håller med om att ingreppet är mindre bra.
Från försvarets sida är saken nu utagerad. Det nya tecknet används redan av insatsstyrkans övande soldater. Det sitter på den nya uniformsärmen.
- Vi var tvingade att skära snoppen av lejonet med hjälp av data, fortsätter Christian Braunstein. De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta.

Det omtalade lejonet håller en olivkvist i ena tassen och ett svärd i den andra och är upprättstående.
Lejonet är ett av heraldikens vanligaste symboldjur och finns bland annat i det svenska riksvapnet och i Göteborgs kommunvapen.
Vladimir A Sagerlund kan inte begripa varför försvarets traditionsnämnd gjort en ändring i hans verk och ifrågasätter om man får göra så.

- Jag skall skicka en skrivelse, men det hjälper väl knappast, då den nya bilden redan är i bruk. Det har aldrig hänt tidigare att någon gjort ingrepp i mina heraldiska verk och jag har ju ritat symboler åt Försvaret många gånger tidigare.

I själva verket har Sverige inte en enda storstad och inte ett enda Bronx. Allt vi har är några trista förorter och ett hundratal ungdomar som fritidspedagoger hetsat att pratsjunga med mammas guldkedjor kring halsen. (Johan Hakelius)

Igår 06:29

2007-12-14 @ 16:37:03
Postat av: Galder

Lejonet utan stake

Kvinnliga "soldater" klagade - uniformslejonets snopp togs bort

Kampen mot sexistiska symboler förs med aldrig tillförne skådad energi, märker jag. Härnäst är det själva ordet insatsstyrka som bör bytas ut - det tyder helt klart på en sats som kommer in, alltså manschauvinism i sin mest osminkade form.

Nu förstår man bättre hur det är att bli avsnoppad.

LEJONET UTAN STAKE BLEV AVPOLLETERAD

Kvinnor fick lejonet stympat

Det finns kvinnliga soldater i Nordic Battle Group, den svenska utlandsstyrkan. Då kan man inte ha ett lejon med snopp som förbandstecken. Lejonbilden kastrerades för att inte störa försvarets ambitioner på jämställdhetsområdet. De kvinnliga soldaterna hade klagat till EU-domstolen.Nu är försvaret nöjt, men inte konstnären Vladimir A Sagerlund. Som heraldisk konstnär på Riksarkivet sedan 1994 är han expert på hur vapensköldar och liknande ska utformas konstnärligt.

- Ett heraldiskt lejon är en kraftfull och ståtlig symbol med genitalierna i behåll och jag kan inte stå för en beskuren bild, säger han besviket. Försvarets traditionsnämnd gjorde ändringen utan mitt medgivande. Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan.
- Vi fick i uppdrag att se till att snoppen försvann, säger Christian Braunstein, Traditionsnämnden.

Men han håller med om att ingreppet är mindre bra.
Från försvarets sida är saken nu utagerad. Det nya tecknet används redan av insatsstyrkans övande soldater. Det sitter på den nya uniformsärmen.
- Vi var tvingade att skära snoppen av lejonet med hjälp av data, fortsätter Christian Braunstein. De kvinnliga soldaterna klagade på den ursprungliga symbolen och fallet gick till EU. Den striden ville vi inte ta.

Det omtalade lejonet håller en olivkvist i ena tassen och ett svärd i den andra och är upprättstående.
Lejonet är ett av heraldikens vanligaste symboldjur och finns bland annat i det svenska riksvapnet och i Göteborgs kommunvapen.
Vladimir A Sagerlund kan inte begripa varför försvarets traditionsnämnd gjort en ändring i hans verk och ifrågasätter om man får göra så.

- Jag skall skicka en skrivelse, men det hjälper väl knappast, då den nya bilden redan är i bruk. Det har aldrig hänt tidigare att någon gjort ingrepp i mina heraldiska verk och jag har ju ritat symboler åt Försvaret många gånger tidigare.

I själva verket har Sverige inte en enda storstad och inte ett enda Bronx. Allt vi har är några trista förorter och ett hundratal ungdomar som fritidspedagoger hetsat att pratsjunga med mammas guldkedjor kring halsen. (Johan Hakelius)

Igår 06:29

2007-12-14 @ 16:41:37
Postat av: Galder

Ber om ursäkt. Fick plötsligt något fel med datorn så texten kom 2 gånger. Jag trodde den inte kom alls. Klicka på länken så får ni se de 2 versionerna. Jag tycker han med stake ser manligare ut. Finns det några lejonbögar tro? Eller äör han utan snopp en eunuck. Undrar om han kan ryta?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: