SD i riksdagen - vore inte det spännande?

Margot Wallström bloggar om klimatet på sitt barnsliga språk:

- Mr Gore and I had a very good discussion. He is the mega star of climate change and the work he has done certainly deserves an Oscar and much more! I admire his stamina and determination and I like his cowboy boots. In short, we know climate change is happening. Now we can only hope that the US will rise to the challenge and follow the leadership of the EU and endorse multilateral agreements ? post Kyoto. I believe in technology and the market, but I don?t believe we will be able to halt climate change without global targets and common mechanisms. Unfortunately it seems like this will only happen with a new Government in the US.

Så långt det infantila snacket; betänk att detta är Europas företrädare globalt, denna världsdels nästa högste tjänsteman/politiker.

Inte ett ord om de länder som verkligen betyder något i klimathänseende: Kina, Indien - om vi så upphör att finnas till i Europa , hjälper inte det eftersom enbart Kina öppnar koldioxidsprutande anläggningar med en fart som är obegriplig, fyra koleldade kraftverk i månaden eller var det veckan... När sedan 1.3 miljarder kineser börjar köra bil, då blir det hett.

För övrigt så har vi endast exakta temperaturer för jorden sedan 1958 och en någorlunda tillförlitlig statistik sedan ungefär år 1860 - om jordens temperatur gått upp 0.6 grader kan det lika gärna bero på kalibreringsfel i instrumenten som på reella förändringar.

Anledningen till att politikerna kastat sig över klimatuppvärmningen är att det ger dem ett legitimt grepp över hela den mänskliga tillvaron, alla aspekter av mänskligt liv blir nu politik och kan inordnas i den politiska sektorn.

Freedom, goodbye...

-----------------

KD tappar
sina väljare

Att KD tappar stort i opinionen är inget konstigt, det är kärnväljarna som flyr sedan KD längs vägen och under Hägglunds ledning förlorat sin moraliska-kristna kompass. Förslaget om fria aborter i Sverige för världens alla kvinnor, allt betalt av oss, är förstås helt huvudlöst för ett parti som vilar på kristen grund. Sverigedemokraterna fiskar i KD-vatten kan man förstå, det kallas väljarmaximering och det ägnar sig alla partier åt. När Hägglund intervjuades om detta parti uttalade han sig på ett sådant sätt att man kunde tro att Sverigedemokraterna enbart består av blivande vakter i utrotningsläger - jag tror att det är en fullkomligt felaktig utgångspunkt för den så kallade ?debatten, dialogen?. Det finns väl ungefär samma väljarbas för ett Front National-parti i Sverige som i Frankrike eller Danmark: 10-15 procent. Sverigedemokraterna väntar bara på en karismatisk ledare.
Som politiskt intresserad är jag enormt fascinerad av ett nytt högerparti i riksdagen, som de andra finge förhålla sig till - det vore väl ingen katastrof.

-----------------

- Engelska tidningar har döpt om den iranske presidenten till Madinejihad.

- I riksdagen finnes en ledamot som heter Annika Qarlsson - Qarlsson, hörde ni.

- På tal om namn, har ni lagt märke till att alla som antar nytt efternamn alltid tar ett tvåstavigt: Museteg, Fjunehag, Tunelid och dylikt.

- Jag läser just nu en bok som heter Rats - Råttor och som är extremt fascinerande. Det är en amerikansk journalist som år 2001 vistades ett år i en gränd i New York, Eden Alley, fylld med råttor. Med nattglasögon på sig studerade han varje natt råttorna i allén, deras beteende, han mötte människor med råtterfarenheter, han intervjuar råttbekämpare och träffar till och med en uteliggare som kan vissla fram råttorna ur sina hål.

- Den 622 sidor tjocka boken om Göran Persson har bara blivit liggande. Jag säger som Kristina i Utvandrarna: Jag tyar inte.

- Av alla de journalister i min generation vilka gick genom journalistutbildningen, blev det mestadels ingenting, vi förblev alla journalister på landsortsblad av skiftande slag, våra karriärer tog aldrig fart, vi stod och står och stampar. Den mest berömde av oss alla är väl Jan Guillou, som blivit mäkta förmögen på alla sina tråkiga böcker. Men häromdagen fick jag höra att en av oss nått verkligt högt på samhällstegen : Hon blev nämligen ambassadör, och det i ett stort och mäktigt land.

- I dag snöar det. Det sitter svarta kajor på snön, vart påskhelgens sädesärla tagit vägen vet jag inte. Ett par katter slinker över tomten och mot uthuset - bra, tänker jag, fånga råttorna.


Kommentarer
Postat av: Hakan

Men är verkligen SD ett högerparti? Om man läser deras valmanifest verkar deras dröm vara sossarnas gamla "folkhem" och kollektiva lösningar. Om jag dessutom inte minns fel så har även "valforskarna" kommmit fram till att typiska SD väljare är sossar som lessnat på massinvandringen. Har jag rätt eller är det du Kurt som kanske gått på kollegornas nidbild av SD. Jag menar den marxistiska journalsitkåren vill väl knappast trumma ut att SD är ett vänsterparti som ogillar massinvandring. Bättre då att kalla dem högerextremister så att inte ännu fler småsossar får tokiga ideer vid valurnan.

2007-04-10 @ 09:04:17
Postat av: KL

Jag vet faktiskt inte riktigt vart SD står på den politiska skalan, höger eller vänster. Emellertid hyser jag ingen panisk förskräckelse för nya politiska partier utan finner det nästan abnormt att inga nya tillkommit. Orsaken till att samhällsförändringarna inte driver fram nya partier är i vårt land att ett helt sjukt bidragssystem missgynnar nya partier för att slå vakt om de gamla. Framförallt den styrande alliansen borde vara motståndare till ett bidragssystem som missgynnar förändring, som samtliga säger sig gilla - förändra allt, dock ej partierna. Om det stötande bidragssystemet kunde slopas är jag säker på att vi skulle få se en hel flora med nya partier, från sådana som skrämmer oss till sådana som vi kunde gilla och gå med i. Å andra sidan finns det inte så många nya ideologiska grepp att komma med - inte ens bloggvärlden har väl kommit med så mycket nytt utan alla har sorterat in sig på höger-vänsterskalan. Inte jag förstås - jag är helt ideologiskt vild, höll jag på att skriva, men jag menade vilse, alltså famlande.

2007-04-10 @ 10:18:53
Postat av: Magnus Rubensson

SD är inget högerparti. SD är ytterligare ett socialdemokratiskt "folkhemsparti" - enda nämnvärda skillnaden mot S är att SD inte gillar den nuvarande invandringspolitiken. Annars står de för ungefär samma saker som S. Det är välfärds- och trygghetsbakelser så det vänder sig i magen. Innan ni hoppas för mycket på att SD kommer in i riksdagen, betänk noga att socialdemokraterna är i stort behov av fler samarbetspartier.

2007-04-10 @ 10:34:28
Postat av: Tanten

Jag uppfattar SD som konservativa sossar. DVBF (det var bättre förr). Man gillar inte feminism och homoäktenskap, inte heller invandring...´Hur sannolikt är det att SD och V kan samsas ihop med S? Där går nog gränsen. Det största problemet tror jag är när SD börjar synas och höras ordentligt...kan de hålla balansen och inte kläcka såna grodor som att Zlatan inte är svenskt o dyl...Visserligen finns många dumskallar i Sverige men inte tillräckligt många väl...

2007-04-10 @ 10:46:54
Postat av: wiwe

Kurt Lundgren Du borde läsa Carl Bilds blogg Alla dessa dagar. Men framför allt de svar han får. Men, Jag har länge funderat på om du inte är lite mörkblå och tjurig......

2007-04-10 @ 10:52:42
Postat av: Galder

Ang. att det skulle vara en groda att påstå - vilket SD påstod - att Zlatan inte beter sig svenskt=sant. Denne Zlatan ville inte vara med i det svenska landslaget utan i det bosniska tror jag. Hans lojalitet finns inte för Sverige. Hans uppförande på fotbollsplanen är mycket osvenskt och synnerligen lynnigt. Det var vad SD påstod vilket jag fullständigt håller med om. Dessutom kan man tycka att det vore lätt för Kurt Lundgren att gå in på Sverigedemokraternas hemsida för att bilda sig en uppfattning om på vilken kant partiet står innan han kommer med kommentarer att det skulle vara ett högerparti. Men kommer partiet in i riksdagen förmodar jag att de hellre samarbetar med alliansen än med det märkliga vänsterblocket. T.o.m Persson tyckte av Ohly och hans parti har en konstig uppfattning om vad de uppfattar som demokrati.

Postat av: DDR2 - Norrland Sundsvall

SD är värdekonservativa, samt massinvandringskritiska.

2007-04-10 @ 11:15:41
Postat av: Tanten

När Ohly sa att han var kommunist så ansågs det korkat av många, ett misstag. Men några procent tyckte att det var ett bra ställningstagande. Det bidrog till att V gick bakåt i alla fall. Om SD har ambitionen att bli så stora som möjligt är det ett misstag med yttranden av Zlatantyp. Men en liten grupp tycker att det är helt rätt att hänga ut honom för "osvenskt beteende". Jag tror att SD är sin egen värsta fiende.

2007-04-10 @ 11:20:29
Postat av: Tobbe S

Alla säger det. Sportjournalisterna säger det, kulturskribenterna säger det, kolumnisterna säger det och kändisjournalisterna säger det - allesamman säger de att Zlatan är så tyoiskt osvensk och att det är det som gör honom så bra. Å-då, när alla säger det, stämmer hela det huvudrunkande PK-gänget in och säger att precis så är det, han är såååå... osvensk och därför såååå... bra. När så en enskild SD-bloggare instämmer i kören och också säger att Zlatan är lite osvensk, vänder hela det huvudrunkande PK-gänget på kappan och skriker ikapp. Rasism, främlingsfientlighet och nazism skriker de.

2007-04-10 @ 11:41:51
Postat av: Magnus Rubensson

Det är inte alls "Freedom goodbye" Kurt. Om vi ger bort makten över våra liv så lätt, så är det inte konstigt att de här personerna tar för sig. Jag säger det rent ut: jag tänker inte betala en enda krona i klimatskatt för att Al & Co ska kunna flyga ÄNNU mer runt jorden och värma sina swimmingpooler ytterligare lite till. Inte en spänn blir det. Al & Margot är knappast Gud. Inte kan de ändra klimatet. Vad ska de göra - gå ut och plaska med fötterna i Atlanten så att Golfströmmen ändrar riktning? Yeah, right. Om någon ändå lyckas plocka "obligatoriska klimatavgifter" av mig så kommer jag att kompensera mig för det till 200 procent, dubbelt tillbaka och lite till, genom skattefritt arbete i motsvarande utsträckning. Och respekten för politiska beslut faller förstås ytterligare. Man behöver inte bara sitta och ta emot när man vet att de är tvärfel ute. Att man inte tror på den nya klimatreligionen betyder naturligtvis inte att man för den skull är en skräpnisse. Att spara energi, minska utsläpp och undvika nerskräpning är inga problem. Sådant kan man göra UTAN att skicka pengar till Al. Freedom Hello!

2007-04-10 @ 11:51:43
Postat av: Tanten

TobbeS. Det är inte VAD man säger som räknas utan VEM som säger det...

2007-04-10 @ 12:01:11
Postat av: Klaes

Sd är ett högerparti i alla frågor bortsett ifrån de ekonomiska. Där är de ett mittenparti, strax till höger om (s). De är i princip så nära ett värdekonservativt parti man kan komma i sverige. Deras arbetsmarknadspolitiska program. http://www.sverigedemokraterna.net/asikter_program.php?action=fullnews&id=611

2007-04-10 @ 12:14:39
Postat av: Artikel 19

"Hans uppförande på fotbollsplanen är mycket osvenskt..." Ja, han gör ju mål till skillnad mot många andra halvmesyrer till fotbollsspelare i svenska landslaget.

2007-04-10 @ 12:14:50
URL: http://artikel19.blogspot.com/
Postat av: Johan A

SD är ett högerparti. De påminner en hel del om Edmond Stoibers bayerska kristdemokrater. Starkt värdekonservativa men också relativt misstänksamma mot den ekonomiska liberalismen. Denna konservatism finns också som ett starkt inslag i den amerikanska högern, en representant som kan nämnas är Pat Buchanan. Den kommande franska presidenten Zarkosy delar också en del av dessa värderingar. Problemet med den svenska högern, som till stor del består av nationalekonomer, är att man tror att högerpolitik bara handlar om att skapa ekonomisk "frihet". Man är helt blind för att det finns andra värden i livet än de materiella och man är helt ointresserad av att diskutera värderingar. Samtidigt är det helt oviktigt om SD kallas för höger/vänster eller mittenparti. SDs uppdrag är att lyfta fram den verklighet många av oss ser dagligen men som politiker och medier har bestämt att "det ska vi inte tala om". Däremot måste jag säga att jag för egen del stör mig på dessa människor som kallar Sd för "sossar" samtidigt som de själva varit med om att rösta fram den socialliberala sörja som nu styr landet. I Reinfelds regering finns varken konservativa eller klassiskt liberala värderingar representerade.

2007-04-10 @ 12:43:22
Postat av: Lubbe Ferrysson

Margot Wahlström är en politisk floskelgenerator. Kan något nämna en konkret sak som hon har åstadkommit. Jag kan inte komma på någonting. Hon ska gå bra ihop Mona Sahlin som är samma typ av politiker. SD vs. KD är mycket mera intressant. Jag själv tycker att SD är vänster. Men det väl beror på var man står själv. Dock i ekonomiska frågor och frågor angående välfärden är de vänster. Deras huvudfråga är kritik mot dagens invandrigspolitiken. Jag tycker det skulle vara bra om ett parti som är kritisk till dagens situation skulle komma till riksdagen. Sverige har nämligen devalverat begrepp politisk flykting. Minister och tillika KD ledare Hägglund påstod att det är Sveriges plikt att hjälpa alla som har det dåligt ställt. Det är nonsens, det skulle betyda att Sverige måste hjälpa milliarder individer. Sverige är nämligen ett av få länder där man behöver inte jobba för sin försörjning, en möjlighet som flera och flera har upptäckt. Försörjda av skattebetalare kan flyktingar återvända till sina hemländer bara papperna är klara. Vissa kan till och med strida på samma sida som muhammedanska fundamentalister. Jag tycker att för politiskt förföljda i världen och invånare i Sverige bör byte SD mot KD betyda en vinst.

2007-04-10 @ 12:44:37
URL: http://www.contra.nu
Postat av: Björntomten

Sydsvenskan 06-11-07 . SLUTRESULTAT: SVERIGE-SPANIEN 2-0 ´´I den tionde matchminuten slog Johan Elmander till och gjorde 1?0 till Sverige i EM-kvalet mot Spanien. Han blev underbart framspelad av Anders Svensson. Allbäck sätter 2-0 i början av andra halvlek.´´ [ZLATAN spelar inte.] . Sportexpressen 070328 . SLUTRESULTAT SVERIGE-NORDIRLAND 1-2 ´´Primadonnorna i Sverige har blivit nedkämpade av ett lag utan en enda spelare i en högstaliga i Europa - den inhemska inte räknad. Första förlusten i kvalet. Nu spelar inte 2-0-segern mot Spanien någon roll - den skrattades bort på en fallfärdig arena i Belfast. . Sverige har ingen fantasi, det händer precis ingenting. Huvudlösa bollar in i straffområdet. Ljungberg och ZLATAN har varit osynliga i matchen. Elmander är den ende som kan lämna planen med högburet huvud. . Det gör mig ont att skriva men ZLATAN har varit närmast usel och osynlig i dagens match. Inte hittat sin roll i laget.´´ . Zlatans flinande kommentar efter en tidigare landskamp, då han också gjorde 0 mål: Jag spelar MITT spel, svenska landslaget spelar SITT?

2007-04-10 @ 16:20:55
Postat av: Rune

KL skriver: "Inte ett ord om de länder som verkligen betyder något i klimathänseende: Kina, Indien - om vi så upphör att finnas till i Europa , hjälper inte det eftersom enbart Kina öppnar koldioxidsprutande anläggningar med en fart som är obegriplig, " ------------------------------ Jag måste till detta tillägga att i Kina och Indonesien finns stora underjordiska kollager som brinner och som släpper ut lika mycket gaser som all världens bilar. Enligt Illustrerad Vetenskap för något eller kanske 2 år sedan. Tydligen görs ingenting för att släcka dessa bränder. Förmodligen för att detta inte skulle inbringa några skattepengar. Detta hade ju varit en uppgift för klimat-alarmisterna att hugga tag i.

2007-04-10 @ 18:13:12
Postat av: Magnus Andersson

Hakan (och andra): Hakan, du gör det för enkelt för dig när du utmålar SD som vänster och att de felaktigt tolkas som höger. Jag tror varken de är det ena eller det andra, men deras ideologi går rätt väl ihop med konservatism. Många i partiet gillar den gamla socialdemokratin, och minns att t ex Bo Lundgren sa sig gillad socialdemokraterna under tidigare 1900-talet. Vad är vänster och höger egentligen? Man skulle kunna (och borde kanske i dag, efter kalla kriget) skilja mellan olika sätt att se på verkligheten. I så fall kan man kalla realismen höger, och denna skulle jag påstå är SD:s ideologi och i allt mindre grad är det övriga svenska partipolitiska spektrumets ideologi. Mot realismen står modernare uppfattningar, i synnerhet -- kan man helt förenklat säga -- rörande verklighetskonstruktioner. Jag noterade t ex i går att alla på sdblogg.se som kommenterade en video från Heritage Foundation med en talare som just angriper relativismen och moraliska upplösningen hos amerikas liberaler kommenterade denna i oerhört positiva ordalag. (not 1) Där har du något att tänka på. Svenska liberaler som vill tillåta månggifte, homosexuella äktenskap resp. internationella adoptioner står till vänster, även om de gillar klassisk liberal ekonomi. Inte ens i de ekonomiska frågorna är de dock realister. De vill ju vanligen att principerna ska råda framför internationellt politiska avväganden exvis rörande lämpligheten att handla med diktaturer (olja med arabländerna skulle kanske kunna vara ett exempel där liberalen Johan Norberg inte skulle acceptera inskränkningar men SD troligen skulle gilla såna). Va jag ville här var att tydliggöra en konfliktlinje i svensk politik som många -- och förmodligen även du -- inte riktigt erkänt. Att vilja tillåta helt jämlika homoäktenskap är något som av liberal "höger" attackeras som något konservativt som är medeltida och inte borde få existera. Principerna bakom den kritiken är dock bara principlöshet. Det finns liberaler som förespråkar att barnsex och incest ska tillåtas. Var ska gränserna dras för äktenskap och utifrån vilka kriterier? Kriterierna är ointressanta för liberalen, Allt ska behandlas lika och allting ska tillåtas utan bakåtsträvande argument av fakta/verklighetskaraktär. Liberala principer framför noggrann analys. Detta är motsatsen till realism. (Denna skillnad mellan ideologiers förhållningssätt till politik gäller även den politiska frågan invandring och diskursen mångkulturalism.) - (not 1) sdblogg-videobloggposten: sdblogg.se/archives/vansterblocket/526

2007-04-11 @ 16:52:31
URL: http://magnusorerar.blogspot.com
Postat av: Magnus Andersson

Kom bara på en liten relavant grej, att begreppet nation ju är en differentiering och implicerar skillnader och således är något som måste dissas som önskvärt av alla liberaler som dissar nationalism. Nationalism tolkas nog allmänt och i en liberal kontext i medierna som något ont, dels eftersom det utgör en diskriminant men även (även av ickeliberala kanske) för att det på 1900-talet fanns en fascistisk nationalism som fick ett välförtjänt dåligt rykte. Det senare är nog en orsak till den relativa framgången för dissande av begreppet nation i Europa (där Barbapappa Reinfeldt säger att det enda Sverige har att komma med är barbari).

2007-04-11 @ 18:38:52
URL: http://magnusorerar.blogspot.com
Postat av: Magnus Andersson

En sak till: Jag tror att det är en allmän förskjutning i vårt samhälles kultur -- jkanske särskilt i den akademska världen -- som utgör denna relativism ståendes i motsats till realism. En i dess radikalitet kan man väl säga *vänstervridning*. (På Frödings tid diskuterades tydligen detta, men i dag är väl en konservativ/realist enligt inkvisatorer som Linda Skugge och Niklas Ekdal jordens avskum... "Nu är jag led vid tidens schism emellan jord och stjärnor. Vår idealism och realism, de klyva våra hjärnor. Det ljugs, när porträtterat grus får namn av konst och fägring. En syn, som svävar skön och ljus i skyn, är sann som hägring. Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllene dosor, och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.") Tacka vettja det amerikanska debattklimatet! http://www.africancrisis.org/images/PrettyGirlTShirtImagineNoLiberals.jpg

2007-04-11 @ 19:45:17
URL: http://magnusorerar.blogspot.com
Postat av: Tore

Tanten...Det var Zlatan själv som påstod isamband med en fråga, att han var bosnier. Dessutom hade han dubbelt medborgarskap. Samma fråga ställde en journalist till sossarnas dam-ledare Nalin Pekgul, hur det var att "vara svensk"... Hon svarade "jag är inte svensk, jag är kurd"... Tanten...följ med vad som säges och dra inga egna slutsatser.

2007-04-11 @ 22:42:32
Postat av: Tore

Tanten...Det var Zlatan själv som påstod isamband med en fråga, att han var bosnier. Dessutom hade han dubbelt medborgarskap. Samma fråga ställde en journalist till sossarnas dam-ledare Nalin Pekgul, hur det var att "vara svensk"... Hon svarade "jag är inte svensk, jag är kurd"... Tanten...följ med vad som säges och dra inga egna slutsatser.

2007-04-11 @ 22:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: