Köp danskt - publicera teckningarna


SupportDenmarkSmall1EN.png

Först ett citat för att få oss i stämning så här på morronkvisten:



”Hamas Leader Mahmoud Zahar on Al-Manar TV: "Palestine Means Palestine in its Entirety - From the [Mediterranean] Sea to the [Jordan] River... We Cannot Give Up a Single Inch of it... Why Should We Recognize Condoleezza Rice... or Israel's Right to Exist?" (Citerat efter Memri)


Därefter en uppmaning : Köp Danska varor. Jag tänker på designade danska produkter, klockor och smycken, Bang Olufsens snygga elektronikprylar, samt därutöver Carlsberg, Tuborg, gammeldansk och körsbärsvin, danskt fläsk och mjölkprodukter kan man också fråga efter. Jag har en kollega som älskar friterade fläsksvålar; Danmark är det enda land i världen som saluför sådana läckerheter, så vi kan alla stödja lilla Danmark på olika sätt, men ni slipper fläsksvålarna om ni vill.


I nöden prövas vännen. Danmark tycks för närvarande inte ha några vänner. Eu som borde ryta i har inte sagt ett ord till stöd för modiga Danmark. I Sverige har utrikesministern Laila Freivalds stuckit en kniv i ryggen på Danmark genom att ringa ett fjäskesamtal till PLO-presidenten. För honom förklarade hon att Sverige inte på något sätt är inblandat, så varför hotas svenskar, ty det mesigaste folket på jorden har inget gjort, och pengar skall ni få, bekymra er inte.


Köp danskt. 

Jag har inte kommit på vad man skulle kunna bojkotta från Syrien till exempel. Vad kommer därifrån för varor? Det enda jag funderat ut är torkade fikon och saltad kamelhud. Bojkotta dessa produkter!


Vore det inte en ära att få den svenska flaggan bränd av fanatiker, som danskar och norrmän får över hela Mellanöstern? Det är deras stoltaste stund, men det är inte vår; de försvarar yttrandefriheten, vi duckar och fjäskar, som vi gjorde för tyskarna under Hitler, det ligger i vår natur, i vår ryggmärg är underdånigheten inympad.


Samtliga tidningar i Skandinavien borde gemensamt ta beslutet att publicera alla skämtteckningarna av Muhammed; fanatiker kan döda en och annan, de kan inte döda alla. Ett sådant publiceringsbeslut skulle också få fanatismen att framstå i all sin mörka ondska. Den vore ett slag mot islamofascimen, som flyttat tillbaka tryckfriheten flera hundra år.


Jag åker inte till Saudiarabien och kräver att de skall leva efter min modell, varför skall muslimer komma till våra länder och föreskriva för oss hur vi skall leva, vad som får skrivas? Jag är inte ens tillåten att vistas i deras heliga städer, de vandrar fritt hos oss. Varför? 


Hur som helst, de som läser denna blogg undrar kanske var man kan se teckningarna på Muhammed? De cirkulerar nu på nätet och i kommentarerna till de senaste bloggarna finns en del hänvisningar; det är ganska oskyldiga teckningar, en del rätt kul vissa plumpa och en del över gränsen, men det tycks som om alla fanatiker har en egenskap gemensamt: de saknar humor.


SSU-SJÖDIN : I en tidigare kommentar till SSU-fylleriet talade jag om ungdomligt oförstånd. Det håller förstås inte när jag nu upplysts om att Anna Sjödin är 29 år; är inte det lite väl medelålders för ett ungdomsförbund, förresten? På SSU:s hemsida finns fortfarande inte en rad om skandalen, inte ens ett försvarstal.


Den som läser det finstilta i politiska uttalanden kunde på TV i går kväll se hur Göran Persson ryckte undan mattan för Sjödinskans fortsatta karriär. Tillfrågad om han hade förtroende för henne efter fyllebråket svarade han inte explicit på förtroendefrågan utan gled över och förbi varvid han sade att han inte förväntat sig att finna just henne i ett sådant här otrevligt sammanhang. Exit Sjödin. Nu kan hon som mest bli ordförande i någon statlig utredning, välavlönat visserligen, men statsrådsdrömmar kan hon glömma.


”Så går beslutsamhetens friska färg i eftertankens kranka blekhet över.” (Shakespeare)


Tänk att vakna halvrusig och dan efter i en fyllecell på en madrass, kläderna i oordning, det smakar brottarbralla i munnen, törsten är stor, huvudet dunkar, minnet är blekt, vad gjorde jag, vad sade jag? Visst är det lite synd om Anna ändå, på något vis... Är jag kanske för blödig?


VÄDRET : Nollgradigt. I går var det fem plus och koltrasten sjöng. På Kalmarsunds is såg jag två stora havsörnar; de satt helt nära stadskajen och vred så lustigt på sina huvuden - de är helt orädda och har väl lärt sig att människorna är ganska snälla nu för tiden, mot havsörnar.








Kommentarer
Postat av: Dr Teacher

För att travestera en slogan från Kommunal:"Danskarna tar fajten". EU inklusive Sverige lägger sig platt och krattar manegen för fortgående islamisering i små steg av Europa, åtminstone den västliga delen. Den östliga med mer erfarenhet rent historiskt av islam torde vara mer resistent.
SSU är ju en plantskola för skolministrar bl.a. Ibland har vi varit undrande över den förda politiken. Nu har vi fått svaret
från SSU. Det är inte skola, det är skåla.

2006-02-01 @ 09:02:48
Postat av: Eric Hellmén

Allas vår vidsynte frihetskämpe Jan Guillou kallade igår i statsTV den danska väljarkåren för "rasistisk väljarkår".
Nästan så att vår hemkörde imam Leif Karlsson (alias al Haq nånting..) inte kunde sagt det bättre.
Mitt strå till stacken är att inte köpa Jannes böcker.

2006-02-01 @ 11:15:01
Postat av: nn

Ja Du är för blödig. Vi väntar svar på frågorna:

Betalade vi skattebetalare krognotorna också och inte bara tvådagarskonferensen?

Skall vi också betala Silberskynotan?

Är det förkommna maktmissbruket åtalbart? (Du vet inte vem du djävlas med - Riksdagsleg uppkört i ansiktet - hot om delegitimering av AT-läkarvakten etc.).

Sedan: Sveriges grundlagar måste ses över. De skyddar politikerna och prisger folket. I Tyskland finns en icke politiserad Författningsdomstol som har hand om sådana här saker. Vi har ett s-styrt konstitutionsutskott som är närmast löjligt. Den tyska konstitutionen har "lag om brott mot folkförmögenheten" som är till för att lagföra den stöld av skattepengar som sossarna drivit till fulländning. Politiseringen av rättsväsendet lär väl leda till att det aldrig blir sak av detta ärende. Alltså måste vi via grundlag vrida utnämningsmakten ur det statsbärande partiets hand. Jämför med tillsättningen av ämbetsmän i USA (Alito) eller varför inte Norge. Kompetens inte partibok måste återinföras första och avgörande kriterium. När jag diskuterar grundlag med bekanta från andra länder blir de förskräckta och råder till emigration från ett Sverige där medborgarna är lika rättslösa som slaktboskapen! Se Fahlers blogpost "Braindrain".

2006-02-01 @ 11:24:33
Postat av: Magnus Isaksson

Kurt, ifall du känner till fler sidor på internet till stöd för danskarnas kamp så vänligen lägg ut adresserna på bloggen.

2006-02-01 @ 12:16:33
Postat av: Martino

Ett annat Shakespearecitat:

"Something is rotten in the state of Denmark"

Och en grej till: Varför bete sig på samma korkade sätt att bojkotta varor som drabbar oskyldiga personer?

2006-02-01 @ 12:49:59
Postat av: Dr Teacher

Enligt den småländska tidningen Barometern har man i residensstaden Kalmar ett s-märkt kommunalråd som inte är villig att värna tryck-och yttrandefriheten. K-rådet tycker inte att bilder på profeten Muhammed ska få visas och är enligt tidningen upprörd. Ännu mer av den varan lär k-rådet få när det visar sig att en av Frankrikes största tidningar nu publicerar samma 12 bilder. Kalmarborna har fått ytterligare ytterligare ett bevis på att demokratin står på knä inför religiösa dogmer och dogmatiker nu i form av ett aningslöst, reflexmässigt babblande kommunalråd. Har inte demokratin nog med fiender?

2006-02-01 @ 13:16:44
Postat av: Malenkov

Precis Martino.

I Kurt Lundgrens värld är det så... en dum handling ska bemötas med en ännu dummare handling. Drabbas en oskyldig svensk ska minsann en oskyldig syrier också drabbas! Vedergällning a la Medeltid - upplyst!

Den svenska fegheten personifieras verkligen i samband med Freivalds samtal till Abbas... "Vi svenskar har minsann inget med det att göra... det var den dumme dansken..."

Stödja Danmark? Nordens judar/zigenare... en norrman eller finne, men aldrig en dansk. Danskar är vidriga.

2006-02-01 @ 13:31:34
Postat av: Malin R.

Martino slarvade vid tangentbordet.Det ska naturligtvis vara Nothing is rotten in the state of Denmark.

2006-02-01 @ 13:35:14
Postat av: Rustan Rimner

Ja jag håller med med i allt utom vad du skriver om Gammeldansk. Förstöra god sprit på det viset!

Bilderna från Jyllandsposten trcks nu i France Noir. Borde tryckas i varenda tidning i den fria världen för att visa var vi står visa vi det fria ordet.

2006-02-01 @ 13:48:47
Postat av: Malin R.

Teckningarna kommer i tyska Die Welt också.Tröttheten över att imamer och liknande löst folk ska sätta regelverket i demokratiska stater växer tydligen.

2006-02-01 @ 14:03:48
Postat av: Magnus Isaksson

Misstanke: Martino och Malenkov är förmodligen samma person.

2006-02-01 @ 14:08:09
Postat av: Carl Norberg

Jag förstår faktiskt inte varför det är kränkande med nidbilder, hur förklenande eller omdömeslösa dessa än voro.

De beskriver ju bara annans tyckande eller uppfattning i en fråga.
Det egna vetskapen om den i jaget upplevda situationen står väl ändå rimligen opåverkad, skulle inte alla äga sina känslor och åsikter.

Man kan inte förbjuda sig populär genom att avgränsa på lång sikt, av detta följer endast åsiktförtryck eftersom inte ens insikter kommer helt samfällt.

Det bästa av allt är att jag t.o.m. tror att hela islams ledning inser detta.
Islamvärldens situation upplevde nog ingen mer dramatisk förändring sett till sig själv, beroende på bilderna.
Dom är inte åsnor i någon statistiskt större utsträckning.

Vilken svensk feghet, när i helvete skall folk förstå, att det inte är det uppenbara skälet som är det egentliga i politik.

Är t.ex. oljepriset lika för alla. NIX.
Är Danmark med i Nato.
Har USA börjat prata om oljeberoende.
Är det bra eller dåligt för någon.
Danmark åbäkar sig på knä, och ändå tycks bara grytorna bli varmare, det tycks inte ens duga med en Kalif i Amalienborg.
Inget offer kan gottgöra denna oförätt....

Skälet är ett annat, basta.

Om nu arabvärlden upplever att USA spelar politik på detta sätt, i andra situationer, varför skulle man då inte åtminstone försöka vara effektiv, i det omvända.

Såklart man är och gör.
Och genom att reagera o.s.v....
Vad händer om ingen fattar budkavlen och rider i natt.

2006-02-01 @ 14:39:12
Postat av: Carl Norberg

USA vill ha Saddam Hussein et Co.
Otroligt nog så fanns det inte en enda makthungrig tjänsteman beredd att offra Hussein för att få makten själv, en absolut enastående lojalitet med tanke på att vederbörande skulle bli uppbackad av USA och dessutom få betalt, vem var det nu igen som fick belöningen...

Det enda säkra sättet, således för USA att inte få Saddam på tröskeln, är att ha honom i förvar.

Ett alltmer krystat letande vidtar.
USA säger kärnvapen, vi går in därför.
Inga fanns visst, Vi går inte ut säger USA.
Motkraften fattar läget och hävdar att Saddam är på väg tillbaka(dom vet ju rimligen om huruvida han är det eller inte, alltså inte), vilket för med sig oroligheter, han var visst inte så poppis, vilket nog får anses vara känt av många. Genom ett trollslag så hittar USA Saddam i ett jordhål, och det lugnar ner situationen.zzzzzzzz

Ungefär som USA: rätt att lägga sig i(Usama bin Ladin) på SMS språk, billigt.

Detta är inga unika insikter i Bagdad.

2006-02-01 @ 15:04:15
Postat av: Carl Norberg

Dra höga trumf med låga;)

2006-02-01 @ 15:13:07
Postat av: Malenkov

Om vi då backar bandet Isaksson och tittar närmare på de inlägg skrivna av mig och Martino så ter sig din tes något löjeväckande.

Stilen, tonen och uttryckssättet skiljer sig vida åt. Ungefär som att jämföra Crazy Norberg och dig.

2006-02-01 @ 15:47:23
Postat av: CB

Nu är jag återigen förlorad i dina gåtor, Carl. Om vi förutsätter att du har rätt i att de egentliga skälen och orsakerna till vissa händelser är helt annorlunda än vad som kanske syns/verkar utåt, så går det ju inte att bortse ifrån att de synliga problemen är verkliga. Som i ditt exempel med USA:s icke-uttåg ur Irak. Oavsett de verkliga eller fiktiva skälen till invasionen, så går det inte bara att avbryta operationen och åka hem innan solnedgången, utan att det i sig får mer eller mindre dåliga konsekvenser, militärt och civilt. En tänkt USA-administration, diametralt motsatt Bush:s, skulle få hantera samma problem, alldeles oavsett de skäl, pengar och personer som startade det hela. Jfr Vietnam i vissa avseenden.

2006-02-01 @ 16:17:07
Postat av: Martino

Intressant.

Två personer som inte har samma åsikter som Lundgren och som undrar om råkonservativa åsikter alltid är rätt väg likställs.

Då det är så många som följer denna blogg måste det finnas fler med intressanta åsikter, fram med dem! (Här råder ju full åsiktsfrihet)

Tack Malenkov för att du likställer dig med Crazy Norberg. Norberg verkar dock flippat ut och skriver uppsatser ingen förstår varje dag.

Dig förstår man, även om danskliknelsen inte var någon höjdare (men jag kanske har brist på humor).

2006-02-01 @ 17:53:13
Postat av: Malenkov

Martino: Jag skriver att skillnaden är lika stor mellan dig och mig, som skillnaden mellan Crazy Norberg och Magnus Isaksson. Jag likställer mig inte på något sätt med Crazy Norberg.

Ja, du saknar humor - det är din akilleshäl :)

2006-02-01 @ 18:22:06
Postat av: Carl Norberg

Vilka är de verkliga problemen? Som nu blivit så påtagligt störande att de måste åtgärdas. Vad för gåtor? Vad för konsekvenser? Skälet angavs till Hussein Pr, och inte till konvenansen i statsskicket.

Och för ytterligare en gång i ordningen, makt är färglös, muslim, sosse, nazist spelar kvitta. Det handlar om ekonomi i slutändan, inte åskådning.

Bush

2006-02-01 @ 18:28:02
Postat av: Carl Norberg

Varför står det Bush i mitt inlägg??

2006-02-01 @ 18:36:13
Postat av: Carl Norberg

Det är kanske som M.I. beskriver, fast dom vet bara inte om det , ingen förstår...

2006-02-01 @ 18:40:23
Postat av: M.B

Martino skrev:

"Tack Malenkov för att du likställer dig med Crazy Norberg. Norberg verkar dock flippat ut och skriver uppsatser ingen förstår varje dag."

"Ingen förstår"?

Man kan säga på ett annat sätt, klarspråk, men för vissa verkar det som att ord med föjd av kundsakap-vetande-lärdom, inte går in i skallen. (allt för många)
På "webblogg" där uttrycker man sig med fakta-bevis-klarspråk.
Men klart, många har viss förmodan att tro på saker. t.ex "Tror det gör man i kyrkan"

"Crazy Norberg" är förstod, av många, men för vissa verkar det vara svårt att se sanningen krypa fram...

Som person så har jag svårt att hålla käft, Men Norberg verkar va få som har något vettigt att säga i denna "webblogg"

Tack för mig!

2006-02-01 @ 18:41:10
Postat av: Carl Norberg

CB: Ingen har rätt att stjäla av annan, USA har inte rätt att skaffa sig kontroll över oljetillgångar med hjälp av våld, bara för att deras ekonomi är oljeberoende.

2006-02-01 @ 18:49:00
Postat av: Malenkov

M.B.: Din svenska är ju helt sanslöst dålig. Läs genom inlägget och korrigera innan du postar så man slipper sitta som en särskolefröken och korrekturläsa.

2006-02-01 @ 19:00:26
Postat av: CB

Nej, Carl, inte har någon rätt att stjäla av någon annan. Men ingen har rätt att bära sig åt som Saddam gjorde, heller. I verkligheten står ju inte valen mellan å ena sidan en perfekt värld, och å andra sidan dess motsats, utan ofta mellan två eller fler uppsättningar problem. Man ska även ha klart för sig att Sverige sitter i precis samma oljeberoendebåt som USA och resten av västvärlden, när man kritiserar USA:s agerande. Och att USA "stjäl" oljan i Irak är väl att ta i lite i överkant, eller?

2006-02-01 @ 19:32:36
Postat av: Carl Norberg

Vad är det som kränker, eller förändras i trosbilden, eller gör att muslimen känner sig ringaktad, av ett antal karikatyrteckningar.

Hur skulle en teckning se ut som får den effekten på folk i allmänhet.

2006-02-01 @ 19:37:21
Postat av: Carl Norberg

Nej, vi sitter verkligen inte i samma båt.
Detta är vågar jag påstå den grövsta av missbedömningar, att så vore. Jag kan ge dig kontrolltrådarna om så önskas, det är dock ingen slump med WEC(world energy council) Fortum generation AB, IVO, Fortum Deutschland osv. Gissa vem som sitter på alla trumf...Dit gick pengarna från den enorma utlandsutlåningen.

Betänk omständigheten att Sthlm stad avsätter 4,3 mdr kronor till personalutveckling, av de tolv som Birka Energi försäljningen(till sig själv eftersom man äger Fortum) inbringade, dessa kostnadsförs och är resultatförsämrande och undandras skatt. Det är inte så lite precis som ägs i energi producentledet.

Det passerade säkert inte obemärkt av någon med det lilla projektet food for oil, (FN gen.sek, o.s.v.) och upphandlingarna kring återuppbyggnaden av Irak.

Orsaken till att kontraktörerna enbart skulle komma från USA, synes rätt klara, inte sant. Att trupp medförts å ondsinta Syriens vägnar, vilkets införlivande avstyrdes av FN, ger ett lite tristare perspektiv på varför Koffi Anan hamnade i blåsväder, fast nu vet USA ju bättre till nästa gång, och glömmer väl inte Koffi i första läget.

2006-02-01 @ 20:01:35
Postat av: Carl Norberg

Bäst att vara övertydlig nu och påminna om att USA hävdade att Syrien var nästa gäng på tapeten(bas för terrorism), och som av en slump så hade man ju faktiskt lite extra trupp som "Norskan hittade" ståendes utanför Bagdad, vilken var just lagom stor för ändamålet.

2006-02-01 @ 20:07:01
Postat av: M.B

Kolla länk:

http://video.google.com/videoplay?docid=-2023320890224991194

En liten video film.

Handlar bla. om 11 september 2001 m.m.

2006-02-01 @ 22:55:52
Postat av: CB

Nej Carl, det är ingen missbedömning att Sverige och USA är i princip lika oljeberoende. På vilket sätt skulle vi vara mindre oljeberoende än USA? Exempel, tack. Ponera att bensin och dieselolja plötsligt blir oanskaffbart i Sverige över natten. Hur skulle vi klara detta på ett bättre sätt än USA, eller vilket jämförbart västland som helst? Nå?

2006-02-01 @ 23:26:31
Postat av: Carl Norberg

Sverige(eller hur man nu skall se det, Fortum) har ett dominerande ägarintresse inom i princip alla Europeiska länders energiproduktion.

Länderna emellan i jämförelse visar ett helt olikt tal per capita och kolväteenergi. Det är inte så att våra bilar rullar emedan andra stannar, dock kan väl priset på energin sägas utgöra en mätare på den efterfrågan som den möter. Vårt pris på bränslet contra annans speglar grad av återverkan vid frånfälle, ceteris paribus.

Den höga energipriset på olja har således gjort att oljan inte varit det mest kostnadseffektiva sättet at möta energi behovet. Nu vet jag inte magnituden på USA:s internationella ägande avseende energiproduktion, dock sett till antal invånare ligger Sverige rimligen en bit före.

2006-02-02 @ 00:54:17
Postat av: Svensken som flytt till Estland.

Nu är det tmf sluttuggat på saltad kamelskinn!

Vad beträffar bilderna på "profeten" så vore det nog en god affärside att starta tröjtillverkning.

2006-02-04 @ 18:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: